Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad för filter bör jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

solomon

Ny medlem
Tjenare.

Har tills nu fotograferat utan filter men har märkt mer och mer att det kan komma till hands, speciellt när man är ute i dagsljus och kanske vill ta bilder med lång slutartid och just i detta fall så behöver jag i så fall något som drar ner motljuset om så säga.

Jag fotograferar mestadels natur och jag vet det finns lite olika filter för ändamålet men hoppas på att någon här kan peka mig i rätt riktning.
Jag har en D5200 med standard lens, samt 50mm 1.8 prime som används mest.

Jag har absolut ingenting nu så ni får gärna visa något "kit" som innehåller vad jag behöver.
MVH
 
Tjenare.

Har tills nu fotograferat utan filter men har märkt mer och mer att det kan komma till hands, speciellt när man är ute i dagsljus och kanske vill ta bilder med lång slutartid och just i detta fall så behöver jag i så fall något som drar ner motljuset om så säga.

Jag fotograferar mestadels natur och jag vet det finns lite olika filter för ändamålet men hoppas på att någon här kan peka mig i rätt riktning.
Jag har en D5200 med standard lens, samt 50mm 1.8 prime som används mest.

Jag har absolut ingenting nu så ni får gärna visa något "kit" som innehåller vad jag behöver.
MVH

Hej.

Det du behöver är helt enkelt ett ND filter. Finns i massa olika utföranden och styrkor.
Lycka till.
 
Hej.

Det du behöver är helt enkelt ett ND filter. Finns i massa olika utföranden och styrkor.
Lycka till.

Alright! Ja, jag har hört om ND filter. Men ska man ha de där fyrkantiga eller runda?
Anordningen för de fyrkantiga, är de anpassade efter storlek på lins eller är de universala om så säga?
 
Alright! Ja, jag har hört om ND filter. Men ska man ha de där fyrkantiga eller runda?
Anordningen för de fyrkantiga, är de anpassade efter storlek på lins eller är de universala om så säga?

Hej. Jag är också i processen att köpa ett ND filter. Köpte nyligen ett kenzo pro 8, men det släppte in för mycket ljus när jag ville använda längre slutartid i dagsljus. Så jag har beställt ett nytt som är justerbart, man skruvar på det på sitt objektiv, och det har 3 st inbyggda lägen med olika styrkor, vilket är grymt. Jag rekommenderar att du köper ett justerbart, så slipper du ha flera stycken. Se bara till att det passar ditt objektiv innan du beställer det.
 
Tjenare.

Har tills nu fotograferat utan filter men har märkt mer och mer att det kan komma till hands, speciellt när man är ute i dagsljus och kanske vill ta bilder med lång slutartid och just i detta fall så behöver jag i så fall något som drar ner motljuset om så säga.

Jag fotograferar mestadels natur och jag vet det finns lite olika filter för ändamålet men hoppas på att någon här kan peka mig i rätt riktning.
Jag har en D5200 med standard lens, samt 50mm 1.8 prime som används mest.

Jag har absolut ingenting nu så ni får gärna visa något "kit" som innehåller vad jag behöver.
MVH

Oavsett om du väljer ett fyrkantigt eller ett runt så är mitt tips att inte köpa ett billigt...
Det har jag gjort och det var totalt värdelöst! Blev en massa konstiga ljuseffekter och lilatonade grejer i bilden....
 
Exakt som Christian säger, man kan vrida på filtret för att ändra "styrkan" på det. låter himla praktiskt men lite kvalite får man avstå jämfört med fasta dito.
lg
 
Exakt som Christian säger, man kan vrida på filtret för att ändra "styrkan" på det. låter himla praktiskt men lite kvalite får man avstå jämfört med fasta dito.
lg

Ah alright!

Jag har för tillfället kollat på detta gråfilter: http://www.kamda.se/grafilter-nd3-0-1000x67mm
Det är väl ett någorlunda bra filter, eller?

Tänker använda dessa step-up ringar:
http://www.kamda.se/step-up-ring-58-67mm
http://www.kamda.se/step-up-ring-52-67mm
 
Beror på

Om det är någorlunda bra beror nog på kraven. Vissa tycker nog att ett någorlunda bra kostar runt tusingen och ett riktigt bra det dubbla. Det är nog tillräckligt bra om du inte har jättehöga krav.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.