Annons

Vad för dator behöver jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

mc bruno

Aktiv medlem
Hej!
Jag är väll hyfsad på dethär med datorer men nu när jag ska köra mig en ordentlig dator så kör jag fast i alla siffror o namn o val. Har hittar en dator som jag tycker verkar prisvärd. Datorn ska användas till bildbehandling i första hand o lite annat skolarbete annars. Dator ska vara stationär. Priset spelar mycket stor roll. Detta har jag hittat.

http://se.pricerunner.com/pi/223-86...048MB-80GB-DVDRW-WinXP-Pro-produktinformation

Är det bra? Hårdisk behöver jag inte så stor för all lagring sker externt. 2Gb ram är väll fullt tillräckligt antar jag. Så långt är jag med, o ja operativsystem förljer med. Det är bra. Vad säger ni som är mer kunniga om resten? Finns det bättre o mer prisvärda alternativ? Finns det datorer med mindre kapasitet som lätt o till en rimlig summa går att göra mer prisvärda?

berätta för mig!
 
Kan rekommendera Microstore.se

Du kan välja om de ska sätta ihop en dator åt dig, du bara väljder delarna.

Otrolig service.


Lägg bara till den här i kundvagnen när du valt ut delarna
http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=53248091&itemName=Montering & Testning

Obs. att du inte får operativsystem.


EDIT: Säg max pris så plockar jag ihop några delar till dig.

Sen mailar du det till Microstore och frågar om alla delarna funkar tillsammans som en dator. På så vis får du ju garanti.. :)


Lite fåprgor också:

Intel eller AMD?
Något annat jag ber veta när plockar ihop delarna?
 
Hallå. Jag jobbade med datorer under några år och min egen erfarenhet är absolut att man ska undika intels celeron processorer till varje pris. Det gäller även AMD´s sempron processorer men i synnerhets intel motsvarighet. Råder förmodligen säkert delade meningar om det här. Men satsa på att köpa en dator med en bra processor tex Athlon 64 X2 alt intels motsvarighet. och givetvis ett bra moderkort. spara istället in på tex ljudkort, chassi, och grafikkort. du behöver inget värstingkort för att använda photoshop även om det billigaste kanske inte duger men inga större pengar där.
 
Då vet jag lite mer. Vad heter intels motsvarighet då? Hmm, känner nog ingen som sitter på någon nyare windomwsversion. Ska kika, fortsätt gärna skeiva här om ni hittar mer prisvärda grejer o även gärna hela datorer.
 
mc bruno skrev:
Hej!
Jag är väll hyfsad på dethär med datorer men nu när jag ska köra mig en ordentlig dator så kör jag fast i alla siffror o namn o val. Har hittar en dator som jag tycker verkar prisvärd. Datorn ska användas till bildbehandling i första hand o lite annat skolarbete annars. Dator ska vara stationär. Priset spelar mycket stor roll. Detta har jag hittat.

http://se.pricerunner.com/pi/223-86...048MB-80GB-DVDRW-WinXP-Pro-produktinformation

Är det bra? Hårdisk behöver jag inte så stor för all lagring sker externt. 2Gb ram är väll fullt tillräckligt antar jag. Så långt är jag med, o ja operativsystem förljer med. Det är bra. Vad säger ni som är mer kunniga om resten? Finns det bättre o mer prisvärda alternativ? Finns det datorer med mindre kapasitet som lätt o till en rimlig summa går att göra mer prisvärda?

berätta för mig!

Tycker inte du ska köra med intergreret grafikdkort, intetillräkligt till dom nyaste och framtida bildredigeringssoftware, som drar mer och mer på grafikkortet, så dett kan vara smart att satsa på ;-)
 
Senast ändrad:
Ja marcus den ser ju bra utt, tv utt också, så kan du titta på dinna bilder på tv'n. jag är selv sålt till mac när jag sitter och jobbar, men ser utt som en bra dator, bara komihåg inte att snåla med skärmen och en bra skrivare är skojigt att ha, ger en helt ny dimension till fotograferandet.
 
hej, Va bra! Jo mack skulle man ju ha igentligen. Just nu sitter jag o skriver på min gamla G3a. Tyvärr är ju mack en helt annan prisklass. Skaffade PS CS2 genom studenterbjudandet till pc för att kunna köra det på min sambos dator så just nu är jag fast vid pc.

Jo skärm är ju nästa steg. Där har jag sett att man måste lägga runt 5000 för att få något som funkar för bildbehandling vilket är ett problem. När man sitter o tittar hittar man ju massor med widescreens för runt 2000-2500. Är ju mycket lockande men är det ingen av dessa som är lite bättre för ändamålet än dom andra?

Tips tack!
 
mc bruno skrev:
hej, Va bra! Jo mack skulle man ju ha igentligen. Just nu sitter jag o skriver på min gamla G3a. Tyvärr är ju mack en helt annan prisklass. Skaffade PS CS2 genom studenterbjudandet till pc för att kunna köra det på min sambos dator så just nu är jag fast vid pc.

Jo skärm är ju nästa steg. Där har jag sett att man måste lägga runt 5000 för att få något som funkar för bildbehandling vilket är ett problem. När man sitter o tittar hittar man ju massor med widescreens för runt 2000-2500. Är ju mycket lockande men är det ingen av dessa som är lite bättre för ändamålet än dom andra?

Tips tack!

Allså Dells skärmar är bra och mycket prisvärda, så dett är kanske bättre att köpa en dell och spara en tusenlapp till kalibrering ;-)
En skärm kan ju vara nogg så skarp, men visar den fel färger, är dett ju inte bra :)
 
Först måste du välja om du ska ha ett AMD system eller Intel system. Det är en grunden, sen kan man ju bygga utifrån detta. Ska den bara användas till bildbehandling så kan man ju prioritera vissa saker och andra inte.

Men minst 2GB minne skulle väl jag rekommendera.
 
Du kan spara pengar på att använda Linux, glöm inte det!

Gimp plus Open Office löser det mesta, och är gratis. Det är litet svårt att ta reda på hur mycket du betalar för Windows, men gratis är det inte. Photoshop och MS Office kostade också pengar, sist jag kollade.

Per
 
Photoshop har jag ju redan o offcie har jag också "skaffat". Funkar verkligen allt till linux då? Verkar lite skrämmande. Ok, ska kolla på dells skärmar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.