Annons

Vad efter 350d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Straysan

Ny medlem
Jag vet att dom flesta redan sett liknande inlägg om vilken kamera man ska skaffa och så men det vore ändå snällt om ni kunde ta er tid att svara på min fråga.

Jag har en Canon 350D som jag delar tillsammans med min familj och nu ska jag köpa en egen. Jag kan inte säga att jag har "vuxit" ur den men då jag ändå ska köpa en ny så vill jag gärna ha lite tips och råd kring olika alternativ.
Den kamera som jag kollat mest på är en Canon 650D, den verkar ju schysst, men sen har jag även sneglat lite på en 60D också.
Vilken kamera lämpar sig egentligen bäst för en nybörjare som siktar lite högre med tiden?
Någon som har erfarenhet av dessa kameror?

Tacksam för svar

Jag är väldigt nöjd med min 650d. Uppgraderade visserligen från en 1100D så att den är bättre är väl ingen överraskning. Känner att jag har allt jag behöver i kameran och är väldigt nöjd med bilderna den producerar. 1100D gav lätt brus vid högre ISO och även om jag inte än riktigt pressat 650d så har jag ännu inte fått ut en bild som känns brusig.

Pekskärmen gör även sitt. Nu använder jag den inte så mycket, men för zoomning och bläddring bland bilderna är den smidigare än att trycka på knapparna. Samma vid vissa inställningar, det är inte WB, höger, höger, höger, set som gäller nu utan q, *peka* *peka*. Sparar faktiskt tid när man vant sig :)

Det är min input, resten lämnar jag till experterna!

Det är nog mer ett kamerahus du pratar om än en kamera. Ska man tolka det så att det är huset du är ute efter.

Ett kamerahus har för mig två viktiga punkter, sensor och kvalité på autofokus.

Som du säger så är väl en 350D inte det lättaste att växa ur. Visst har den medioker autofokus om man jämför med en 7D och en sensor som inte är helt dags färsk. Men om man fotograferar i RAW format och håller sig under ISO 800 tycker jag den ska duga. Tyvärr säljs väl dessa begagnade instegskameror i xxxD serien till överpriser.

Skillnanden mellan 60D/650D och 600D är autofokusen i det stora hela, en kvalité man kan sakna hos 600D när man följer flygande fågel.

Hur som helst, köp det billigaste kamerahuset du tror kan tänkas dig behöva, ifall du fotar fågel köp 650D eller 60D annars bör vilken som helst duga.

Lägg minst 75% av budgeten på objektiv är nog mitt tips. Ha även en någorlunda dator, köp en studentversion av Photoshop & komplettera med några DVD kurser från moderskeppet.

Det är nog mitt tips när det gäller tekniska prylar.

60d

Jag bytte från 350D till 60D för några månader sedan. Mycket nöjd med 60D hittills. Men jag var nöjd med 350D också.

Bibehåller dock 350D då den är klart mindre än 60D och skall använda den t.ex när jag åker skidor i Alperna och vill ha en något mindre kamera i ryggsäcken.

Där jag märker störst skillnad är blíxtbilderna, har aldrig varit riktigt nöjd med blixtbilderna med extern blixt och 350D (underexponerade) men tycker att de är riktgt bra med 60D.

Ett annat jätteplus (i alla fall för mig) är det inbyggda vattenpasset, annars blir tyvärr mina bilder alltid snea. Det var för mig det avgörande faktor när jag valde mellan 600D och 60D

Ett tredje plus är att ISO 1600 bilder ger minst lika bra kvalité som ISO 800 på 350D.

Minus med 60D är dyra batterier och jag har hört att piratbatterier har problem att funka med 60D.

Har inte hunnit testa 60D med teleobjektiv eller actionsbilder ännu så kan inte uttala mig om det.

Jag har bytt ner mig från 5DMK2 till 650D för att få råd med bättre objektiv.

650D är en jättebra kamera. Drar inga detaljer här, kommer i rescension sen. Men det är ju en enkel o plastig sak jämfört med 5dmk2, men bildmässigt helt OK.

Vinkelskärmen är värd mycket tycker jag. Filmningen bra osv. Jag ger en overall 4 till 650D. Minus för icke vädertätad och byggkvalitet. Bildkvalitet får 5 för den pengen.

//Benny

Gick själv från 350d till 60d.
350d ger väldigt bra bilder, använder den fortfarande med mitt 50mm 1.8 när jag vill ha något litet i fickan.
60d är mycket roligare att använda, bättre på alla sätt. Skärmen, greppet, sökaren osv...
60d är ju också mer brusfri.
Se mina ovetenskapliga jämförelsebilder jag tog när jag köpte 60d:
https://www.dropbox.com/sh/gz38mr1z9qhqqn3/wVGyP6t30w

Jag bytte från 350D till 60D för några månader sedan. Mycket nöjd med 60D hittills. Men jag var nöjd med 350D också.

Bibehåller dock 350D då den är klart mindre än 60D och skall använda den t.ex när jag åker skidor i Alperna och vill ha en något mindre kamera i ryggsäcken.

Där jag märker störst skillnad är blíxtbilderna, har aldrig varit riktigt nöjd med blixtbilderna med extern blixt och 350D (underexponerade) men tycker att de är riktgt bra med 60D.

Ett annat jätteplus (i alla fall för mig) är det inbyggda vattenpasset, annars blir tyvärr mina bilder alltid snea. Det var för mig det avgörande faktor när jag valde mellan 600D och 60D

Ett tredje plus är att ISO 1600 bilder ger minst lika bra kvalité som ISO 800 på 350D.

Minus med 60D är dyra batterier och jag har hört att piratbatterier har problem att funka med 60D.

Har inte hunnit testa 60D med teleobjektiv eller actionsbilder ännu så kan inte uttala mig om det.

Bara på tal om batterier, så har jag köpt 3 piratbatt till 650D, alla fungerar 100%, inga som helst problem. Gav 79:-/st vill jag minnas.

//Benny

Tack

Tack för alla svar, det är jätteroligt att läsa. Jag vet dock fortfarande inte 100% vilken kamera jag ska välja, båda verkar ju väldigt bra. Men just nu lutar det åt en 650D sen vill jag köpa ett bra normalzoom objektiv till det.

Tack för bra svar

Gå vidare med crop, finns så många objektiv. FF så äru snart fast i snävt omfång.

60D verkar bra.650D är bättre sett iur ekonomi. Hans bildursprung nedan, ser mer ut som Japansk pedofili, inget att ha.

//Benny

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar