Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad drar typiskt mest ström i kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
När jag går runt med min semesterkamera funderar jag ibland på hur jag ska slippa att batteriet tar slut. Ska jag stänga av eller inte, mellan exponeringarna?

Min semesterkamera är en Sony RX100 som har motor som vecklar ut objektivet. Drar den mycket ström, till exempel? Hur är det med skärmen?

Min fråga är dock generell: Hur bör man göra för att batteriet ska räcka så länge som möjligt?

Per

PS. Jag inser att många av er har reservbatterier, men strunta i det för en stund!

Att stänga av skärmens funktion att automatisk visa den senast tagna bilden är väldigt effektivt.
Snabb vila för sökaren är också ett bra steg.

Jag skulle tro att viloläget drar nästan ingenting. Jag kunde ha min kamera liggandes i skåpet i viloläge i veckor utan att det märktes på batteriet. Numera stänger jag ändå av den när jag kommer hem efter en session, så jag har inga färska uppgifter angående påståendet.
Jag tror dom de flesta i tråden att det är bildskärmar som drar mest.

Jag skulle tro att viloläget drar nästan ingenting. Jag kunde ha min kamera liggandes i skåpet i viloläge i veckor utan att det märktes på batteriet. Numera stänger jag ändå av den när jag kommer hem efter en session, så jag har inga färska uppgifter angående påståendet.

Men nu pratar du väl om en spegelreflex? Rätt långt från kameran i startinlägget i så fall.

Min Z6 kan ligga i veckor i viloläget med powerswitchen i on också utan att dra speciellt mycket ström. Tror att dom flesta spegellösa sover lika mycket som dom med spegel i viloläget, den väntar ju bara på ett knapptryck i bägge fallen.

Min drar mest när jag använder den.
BT bör inte dra så mycket, men WiFi kan ta lite mer.

Nu för tiden kan man ju ladda batteriet i kameran med mobilladdaren, så det är faktiskt bara när jag filmar otroligt mycket en dag (över 2 timmar) som extrabatteriet brukar användas även på semestern.

Rx100 har inget viloläge. På lyser displayen och drar ström. Av drar ingen ström men det tar några sekunder innan den är skjutklar när man slår på den. På semestern är absolut ett extra batteri bra om man vill klara sig hela dagen utan att ladda. DSLR är något helt annat. Tar förstås också bilder. 😉

Jag upptäckte att min spegellösa hade tömt batteriet bara för att jag glömt att stänga av den och flyttade den lite på skrivbordet.
Okularet kom så nära väggen att den trodde jag glodde i det hela tiden. Annars släcker den sökaren så snart huvudet avlägsnar sig därifrån.

Jo, jag brukar stänga av min när jag har den hängandes på mig också av den anledningen. Min hinner alltid starta innan jag fått upp den till ögat.

Enligt specifikationer skall batteriet i ideal förhållanden kunna klara av 330 bilder eller 165 minuter. Batteriets ålder kan avgöra batterikapacitet. Rekommendationen är:

1- Ladda batteriet fullt kvällen innan du skall använda kameran (så laddar den ur långsammare)
2- undvik att sätta på och av för ofta. De flesta elektronisk utrustningar klarar bättre att gå "sov-läge" och "aktiv-läge"
3-Vad jag förstår din kamera kan laddas via dess mikro-USB port. I så fall en bättre power-bank skulle kunna ladda både din kamera och din/dina mobiler. Naturligtvis kan en dator också användas.
4- Uppdatera firmware (om det behövs)
5- Stäng WLAN, Bluetooth (som sades tidigare)

Saxad från Sony:
* Undvik att slå på, stänga av eller starta om datorn, eller väcka den från viloläge, när kameran är ansluten till den via USB. Det kan leda till fel på kameran. Koppla bort kameran från datorn innan du slår på, stänger av eller startar om datorn, eller väcker den från viloläge

* Det kan hända att batteripaketet inte går att ladda upp på ett effektivt sätt om dess kontakter är smutsiga. Torka i så fall bort allt damm och all smuts från
batteripaketets kontaktdel med en mjuk duk eller en bomullspinne.

* BATTERITID (STILLBILDER) (CIPA) Upp till 330 bilder/165 minuter

CIPA-rating är inget man ska gå särskilt mycket på för annat än att jämföra kameror. Man kan oftast få betydligt fler exponeringar från en laddning än vad den anger.

Jag tror faktiskt att kortare exponeringar drar mindre än långa exponeringar, framför allt dom där 30s-5min drar jättemycket. Stod ute en natt och försökte fotografera stjärnfall och drog slut på batteriet på 1-2tim, med kanske max 100 bilder.

När jag går runt med min semesterkamera funderar jag ibland på hur jag ska slippa att batteriet tar slut. Ska jag stänga av eller inte, mellan exponeringarna?

Min semesterkamera är en Sony RX100 som har motor som vecklar ut objektivet. Drar den mycket ström, till exempel? Hur är det med skärmen?

Min fråga är dock generell: Hur bör man göra för att batteriet ska räcka så länge som möjligt?

Per

PS. Jag inser att många av er har reservbatterier, men strunta i det för en stund!

Jag har alltid stängt av kameran ofta när jag fotar. Jag tar några kort, stänger av och när jag ser något motiv startar jag kameran igen och tar kort.

Min kompis back in the days som hade en spegelreflex kamera stängde aldrig av sin kamera när han la in den i baksätet av bilen.

Som sagt spegelreflex-och kompaktkameror är väldigt olika när det gäller batterikonsumtion. RX100 stänger ju av sig efter en stund för att spara batteri och skydda objektivet. En dslr går ner i standby och drar nästan ingenting så länge man inte pillar på några knappar. Nikon dslr stänger inte av helt och hållet ens när man stänger av med "strömbrytaren" utan skyddar bara från ofrivillig igångsättning av mätning mm. Övre displayen visar fortfarande något.
Hur de spegellösa beter sig vet jag inte, men de borde väl ha någon smartare hantering av strömförbrukningen än kompaktkameror.

det är en fingervisning som jag skrev hur mycket en fräsch batteri skulle under "idealförhållande" klara av

".....Enligt specifikationer skall batteriet i ideal förhållanden kunna klara av 330 bilder eller 165 minuter. Batteriets ålder kan avgöra batterikapacitet...."

Med andra ord räknar man med att man har 30s på sig för varje bild. Det är snålt räknat.
Jag passade på att köpa det där extrabatteriet hos B&H i New York (billigare) och körde slut på båda batterier varje dag när vi turistade. Besvärligt att ladda två batterier med en laddare. Man fick gå upp och byta i laddaren mitt i natten. 😀

det är en fingervisning som jag skrev hur mycket en fräsch batteri skulle under "idealförhållande" klara av

".....Enligt specifikationer skall batteriet i ideal förhållanden kunna klara av 330 bilder eller 165 minuter. Batteriets ålder kan avgöra batterikapacitet...."

Under idealförhållanden så klarar det mycket mer. CIPA-siffran är ju snarare närmare ett "worst-case scenario".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar