Annons

Vad blev fel?? Mina RAW blev JPG

Produkter
(logga in för att koppla)
Tydligen har de inte uppdaterad informationen om programmet, i vilket fall finns stöd för Canons CR2 filer i PC Inspector smart recovery.

Nu vet jag inte om du kan göra som jag gjort innan eftersom duverkar bollat med bilderna flea gånger mellan olika USB enheter.

Anledningen är som påpekats innan är att "riktiga" drivrutiner saknas och operativsystemet använt dess inbyggda.

till problemet.... Jag bytte helt enkelt filändelse från JPG till CR2 på de filer som jag visste var RAW filerna och vips var de tillbaka samt storleken på dom förändrades. Men jag gjorde det i ett steg.
Dvs jag kopierade filerna från kameran till datorn där jag gjorde förändringen. Anledningen är att jag inte får installera på jobbdator ;)

Så tips1: finns det "riktiga" drivrutiner till enheter så installera dom. Glöm att windows har alla funktioner även om det ser ut att fungera.
Tips:2 Flytta inte bilder mellan USB enheter. Är väl inte standard ens i Microsoft windows... Standard är kopiering..... av en anledning visst.

/Stefan

Explorer eller Filsystem

Jag hade tidigare problem med att flytta MPEG filer till en nätdisk med Windows explorer. Det finns issues med vissa filtyper. Blev tipsad om att använda en annan browser för att göra flytten men har använt FTP istället...vilket fungerat bättre. Nu har jag jobbat in den metoden...

Många nätverksdiskar kör andra formateringar än NTFS. Kan vara så att formatet inte stöds, vilket jag dock känner är föga troligt. Jag kör Nikon och där har det alltid funkat.

Lars

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar