Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad blev fel med inställningen? (nybörjare)

Produkter
(logga in för att koppla)
Det beror väl vilken effekt man menar. Mer mättafe färger osv kan kanske tänkas att kameran korrigerar för, men reflexer lägger den ju knappast dit.

vonD skrev:
Vad jag har förstått så 7Hi har ingen direkt respons i sökaren som talar om bilden blir över/udnerexponerad. Eller har jag missat detta?

Klart den har. Dels ser du bilden som den kommer att bli i sökaren innan du knäpper (fast inte när du har kameran på en pinne 8 meter upp kanske *s*) dels kan du njuta av ett levande histogram (men då får du också befinna dej lite närmare kameran). En 7Hi är en, på alla sätt och vis, riktig digitalkamera.

dumbo skrev:
Det beror väl vilken effekt man menar. Mer mättafe färger osv kan kanske tänkas att kameran korrigerar för, men reflexer lägger den ju knappast dit.

Jo det är den effekten jag menar. Det där med minskade reflexer har jag inte noterat alls, trodde jag skulle kunna plåta grannen genom bilrutan o sånt upphetsande, men icke... jag ser bara mej själv...

dumbo skrev:
Mer mättafe färger osv kan kanske tänkas att kameran korrigerar för...
Fast jag känner mig skeptisk, vitbalansen är ju en justering av färgavvikelse för hela bilden och påverkar inte individuella färger.

Men jag skall prova innan jag låtsas som jag vet.

Helt och hållet försvinner nog inte effekten. Himmeln blir ju mörkare tex. Detta försvinner ju inte, tror jag.
Jag har inte testat dock, då jag fick mitt polfilter rätt nyligen. :)

KG:
Hur mycket reflexer som försvinner varierar lite beroende på in- och utfallsvinklar för ljuset osv tror jag.
Jag tog en testbild när jag precis fått mitt filter där reflexerna försvann helt.
Jag stod åxå och tittade ut på parkeringen nedanför genom filtret. Vred på det och helt plötsligt kunde jag se in i alla bilarna, vilket jag inte kunde innan.

HDFS) (KGS skrev:
dels kan du njuta av ett levande histogram (men då får du också befinna dej lite närmare kameran).

Ok, hittade histogrammet. Men du kan använda detta bara EFTER att du tog bilden. Eller menar Du att du kan få fram histogrammet när du tar bilden?

Jag ser annars allt på en färgskärm vad kameran ser där uppe. Som LCD-n, fast på en 5tums tv.

Jag tror att lär mig grunderna först innan blandar inhistogrammet. Annars blir det bara pannkaka:)

Ok, men vari ligger då skillnaden mellan cirkulära och linjära (e de så dom heter?) polariserande filter!?
Linjära polfilter tar bort allt ljus som inte ligger i en viss fas. Eller polaritet. Tuvärr är vissa typer av autofokussensorer och ljusmätningen beroende av circulärt polariserat ljus i en del situationer.

Ett circulärt polfilter innehåller först ett vanligt linjärt polfilter, och bakom detta sitter sedan ytterligare ett filter som gör om det tillbaka till circulärpolariserat ljus igen. Fast du utan dom komponenter som togs bort av det första filtret.

Har jag råkad vända på något i detta så ber jag om ursäkt. Har inte läst fysik och optik på en 5-6 år nu. Men innebörden hoppas jag går igenom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar