Annons

Vad blev det för fel på min måne?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zappzys

Avslutat medlemskap
Va ute nyligen & skulle fotografera månen. Använde mitt Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2. Har tuvärr inget stativ så lutade kameran mot en stenmur & höll en arm under för & hålla den stilla.
Nu när jag kom hem så ser jag att det ser ut som om månen har fått en ful ljusare rand längst ena sidan. Och undrar vad det kan bero på, om det va att kameran inte va helt stilla eller om det beror på mina inställningar? Inställningarna jag hade var Iso 200, F16 & sedan kommer jag ej ihåg vad jag hade på resten. Kan tillägga att det blev så på vart enda kort jag tog av månen.
Sedan undrar jag om det inte går att få med molnen på fotot åxå? Var nämligen en massa tjusiga moln runt omkring men dom syns ju inte alls.

Senast ändrad:
En ruskans bra bild på månen, skulle jag vilja påstå.
Jag fick också en tunn ljus kan på månens vänstra sida ikväll, om än något smalare än din. Antagligen på grund av att månen faktiskt är lite ljusare på den sidan. Lägg till en aning kromatisk abberation - och den ljusa kanten förstärks.

För att få med molnen krävs helt andra inställningar - kameran måste få in MYCKET mer ljus. Men då blir i stället månen bara en vit fläck.
Ikväll var det ju extra besvärligt eftersom molnen rusade så snabbt över himlen.
Den här bilden tog jag med 200 mm, ISO 1600, 1/45s, f4

Thomas

Bilagor

• dscf4677-400.jpg
    dscf4677-400.jpg
    39.3 KB · Visningar: 1,579
Jag är itne helt säker på vad du menar Sara, kan det vara bandning?

Jag har med min 1D lite trubbel på mörka bilder där jag underexponerar kraftigt..

Nyckeln enligt mig ligger i att exponera perfekt.. svårt är det allt!

MVH Niclas,

Ps, skickar med en bild som jag fotade igår..

Bilagor

• månen-&-stormolla13.jpg
    månen-&-stormolla13.jpg
    23.2 KB · Visningar: 1,517
Zappzys skrev:
V
Nu när jag kom hem så ser jag att det ser ut som om månen har fått en ful ljusare rand längst ena sidan. Och undrar vad det kan bero på, om det va att kameran inte va helt stilla eller om det beror på mina inställningar?

Den ljusare randen läng ena kanten är en effekt av uppskärpningen som antingen gjorts i kameran eller efteråt i datorn.

Har lyckats läsa till mig att man ta 2 olika bilder en på månen & en på omgivningen & sedan sammanfoga dom till en bild. Så ska testa d nästa gång...

Det med randen på vänstersidan av månen är ingen effekt av att jag beskurit bilden. Utan den fanns där från början på alla korten. Så förmodligen måsste d vara ngt med inställningarna, men frågan är då hur jag ska undvika det nästa gång?

svaret på frågan.

Månen rör sig i omloppsbana runt jorden.
även om du med blotta ögat inte kan urskilja det så kan det beroende på exponeringstid bli felexponerat för att månen rört på sig under tiden exponeringen skedde.

det är mao inte kromatisk abberration det handlar om.

lösningen är att ha väldigt snabba slutartider med otroligt ljusstarka linser samt guidad fotografering eller genom ekvatoriala teleskop som negaterar den diurnala rörelsen som jorden utför.

bla bla bla osv.. finns hur mycket som helst om ämnet..

kolla in canons BeBit fotografering om astrofotografering http://web.canon.jp/Imaging/astro/index-e.html

Månen är ju väldans ljusstark om atmosfären är klar. Då behöver man knappast så ljusstarka objektiv.

5,6 torde fungera med de allra flesta brännvidder..

MVH Niclas.

Sunny sixteen?

Håller med Niclas
att fota månen är nästan som att fota en blå himmel "sunny sixteen", 1/125 och f16, brukar fungera rätt OK.

/Jörgen

jag bara påpekade att månen faktiskt rör på sig och kör man då med lång slutartid så blir det fel om man inte korrigerar det.

annars är det ju som ni säger, månen är rätt ljusstark men jag bara påpekade nått som är värt att tänka på

Ja det är helt sant. Och med lång brännvidd så ökar såklart inte månens hasighet i sig utan hur snabbt den rör sig i förhållande till sökaren/sensorn/filmen..

Det kan vara ett problem när man fotar landskapet och månen,, där man önskar att blända ned för att få långt skärpedjup.. men det händer nog inte ofta.

MVH Niclas,

Fotografera månen kan vara lite knepigt första gångerna, men man lär sig fort :)

ett vanligt misstag är att man överexponerar månen eftersom man luras att tro att månen är ljussvagare än den faktist är. Tänk på att månen faktiskt reflekterar det direkta sol ljuset!

Jag har som regel att alltid köra på ISO 100 minst 1/100 sek och lämplig bländare. Alltid stativ och fjärrkontroll.

Som många redan påpekat så rör sig månen ganska fort.

Nedan kommer lite bilder jag har tagit mest för skojs skull... månen är ju annars ganska tjatigt motiv och synnerligen tråkigt att titta på, men har man inte roligare i livet så har man inte :)

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    84.7 KB · Visningar: 975
Månen reflekterar ungefär lika mycket ljus oavsett tid på dygnet, så ISO 100, f/8 och 1/125 sek tror jag ska funka lika bra vare sig det är natt eller dag.

Jag vågar inte spekulera i vad de ljusa delarna i månens periferi kan vara. Det kan väl knappast vara ett refraktionsfenomen då solen inte ligger bakom månen. Du kan inte göra en 100% delförstoring? Man måste också komma ihåg att ögat gör en automatisk kantförstärkning mellan ytor som har vitt skilda kontraster; detta fenomen kallas Mach-band.

Jag skulle tro att man får ungefär samma effekt om man belyser ett runt klot med en väldigt skarp lampa eller blixt mot svart bakgrund. Hög kontrast i den belysta konturen som inte är en kant utan en rundad yta.
Om solen närmar sig moder jords axel så att månen är i stort sett jämnt belyst så ser det annorlunda ut.

nja kan inte hålla med riktigt.. har precis vart och fotat månen och området där jag bor från balkongen(fördel med att bo högst upp :)) i alla fall 125/16 blev knappt synbart.. var tvungen att gå ner på 10/5,6 för att få någon så när bra bild, provat mig fram och mellan F 4,0-8 blev det helt bra bilder.

nu är inte bilderna på månen som det ska vara i denna tråd, utan på en lekplats nedan för mig. och har använt 10sec och inte 125.

har ej gjort något med bilderna förutom att ta ner dom i storlek och lagt i hop dom.

Bilagor

• bländare.jpg
    bländare.jpg
    39.8 KB · Visningar: 212
Hör är ialla fall mitt bidrag till måne foto..

F 5,6 / 15sec. 300mm

När jag väll kommit på hur man ställer Tid och Bländare manuellt fick ja några bra bilder innan det blev för mycket moln runt om som skymade. Sen när det var för molnigt övergick jag till att prova olika bländare och tider på området nedan för mig.

Bilagor

• månen.jpg
    månen.jpg
    24.7 KB · Visningar: 209
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar