Annons

Vad betyder tillverkarnas skanneruppgifter

Produkter
(logga in för att koppla)

vedeldaren

Medlem
Hej Jag är dels nybörjare på fotosidan (sedan 24 timmar), och dels knappt värd att kalls för fotoamatör (amatör med pyttelite erfarenhet). Vill först göra vågen för fotosidan.se och alla intressanta kommentarer på forum samt alla andra intressanta artiklar. Jisses vad många kunniga fotografer det verkar finnas. Har ägnat många timmar att söka och läsa alla "trådar". Det enda som fick mina ögonbryn att höjas var att se något omogna kommentarer som ex: Jag blir så trött på xxx.som inte fattar xxxx.... etc. Men lite överslag kan ju alltid förekomma, det höjde inte blodtrycket på mig i alla fall. Få se vad jag säger om jag får sådana snytingar ;-)


Min första fråga på detta forum är att jag söker tips om hur välja en skanner som kan passa mig. Framförallt, hur översätts firmornas skannerfakta till vad det ger i pixel bredd o höjd samt dpi? Lokala fotoaffärer gav nada av svar. En sökning på sökmotorerna gav konstigt nog inte heller så mycket på svenska.
Har dammat av en ca tio år gammal Pentax Z20 (tyvärr fann jag ingen instruktionsbok, suck) och har hyggliga objektiv från 35 - 300. Min plan är att snabbframkalla och scanna kanske någon eller några rullar i veckan. Ibland kanske en diarulle får slinka med och så har jag hundratals gamla dior som vore trevligt att få in som ettor och nollor. Jag har just fått en Canon G3 via jobbet och den följer med i fickan eller lilla resväskan så mycket som möjligt. Är helnöjd med den även om autofocus kräver koncentration för att tyglas när man fotar i all hast.
Det analoga ger mer fotokänsla (samt starka axlar ;--), pentaxobjektiven ger så många möjligheter men ekonomin gör att G3 får ta 80% av bilderna. Alltså känns det svårt att satsa mycket pengar på skannern.