Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vad betyder siffran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tophe

Aktiv medlem
Jag har kollat runt lite, men inte riktigt hittat nån bra guide för detta...

Om jag hittar ett objektiv som det står 18-55mm och 1:3.5-5.6 på... då vet jag ju att 18-55 är brännvidden och 3.5-5.6 är lägsta bländartalen (beroende på zoom)... men vad betyder 1:an?

Jag har sett ett fast objektiv där det står 35mm 1:2
Vad betyder det?
 
Om mitt minne inte sviker mig så betyder 1:2 att den största bländarens diameter är lika med brännvidden dividerat med två. På ett objektiv med brännvidden 50mm är då ljusöppningens diametern vid bländare 2 = 25mm.
 
Markus har helt rätt, se http://sv.wikipedia.org/wiki/Bländare

Wikipediasidan växlar över från "1:" till "f:" plötsligt, utan att berätta varför, som i följande text:

"På zoomobjektiv så kan angivelsen bli 1:4–5,6 vilket innebär att den största bländaröppningen är 4 då kortaste brännvidden används. Ljusstarka fasta objektiv brukar gå ner till f/1,8 eller f/1,4 "

"f" står för brännvidd, så "f7:2.8" är en korrekt benämning på bländare, men efter hand har "1:2.8" börjat användas, vilket dock är samma sak.

Per.
 
Senast ändrad:
Ah.. nej, jag hittade det...
1:an betyder att det är full bländare. Alltså ett ratio-värde. Därför står det typ alltid en 1:a.

Jag trodde det hade med avteckningsskalan att göra. Men då verkade det konstigt att bländartalet stod på andra sidon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.