Annons

Vad betyder punkten på objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)
http:/
Jag har Canons kitobjektiv 18-55. Jag funderar vad punkten på zoomskalan kan betyda? Någon som har en förklaring?
 

Bilagor

  • pw_423b46ad08a17.jpg
    pw_423b46ad08a17.jpg
    3.9 KB · Visningar: 718
Jag tror att det helt enkelt betyder 28 därför att 24, 28, 35 kan väl sägas vara "standardbrännvidder". Får man sen inte plats för siffran 28 så får det bli en punkt.
 
En chansning från min sida: Kan det inte vara "viloläget", där objektivet är som kortast?
 
Jag kan tänka mig att det betyder just 24. Du ser 18 där, den har en pil-liknande symbol som visar var 18 är. Pricken kan ju vara indikationen för 24 då.
 
Jag tror helt enkelt att tillverkarna gör så här för att vi ska sitta & glo på våra prylar & fundera:)
 
Möjligen behöver Canonesiska dvärghamstrar en fast punkt i tillvaron, men annars kan man ju konstatera att förutom ändlägena är "standardbrännvidderna" 24 och 35 mm angivna. Mellan dem finns en annan standardbrännvidd. Att den bara är markerad med en liten cirkel beror förmodligen på att "FebruaridagarNärDetInteÄrSkottår" tar alldeles för stor plats.
 
Irriterande !!!

.Z. skrev:
Jag tror helt enkelt att tillverkarna gör så här för att vi ska sitta & glo på våra prylar & fundera:)
Min "dot" irriterade så mycket att jag skrapade bort den med en kniv. Kan registrera at mina bilder med detta objektiv har blivit klart bättre.
Har andre forsökt detta?
Undrar Erik J
 

Bilagor

  • icon_whoknows.gif
    icon_whoknows.gif
    2.5 KB · Visningar: 426
Punkten motsvarar väl brännvidden som är "normal" på en digitalkamera med 1,6 gångers brännviddsförlängning.
 
Detta diskuterades på dpreview för ett tag sedan, det var någon som grävde fram en text från Canon som beskrev att objektivet var kortast då det är inställt på punkten (alltså det Jim skrev).
Helt ovärderlig kunskap, jag brukar numera zooma till punkten innan kameran trycks ner i väskan.
 
Tack för alla svar.

Jag tolkar era inlägg så att punkten inte har någon praktisk betydelse, mer än att sätta myror i huvudet på folk.

Jag trodde att det kanske kunde betyda att objektivet har optimal prestanda på den brännvidden eller liknande.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.