Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad betyder de här???!!---> A-dep,M,Av,Tv,P

Produkter
(logga in för att koppla)

Faton

Avslutat medlemskap
Jag har haft min Canon EOS 300 nu i ett och ett halvt år och har tagit fina bilder men bara på ett automatiskt sett (på den gröna) och fortfarande vet inte vad de här betyder A-dep,M,Av,Tv,P..???... Kanske finns några som tycker att det är en dum fråga men finns inga dumma frågor... Jag är en nybörjare som vill lära mig något nytt som har inte haft chansen tidigare ... de som kan de här tveka inte eller så kan ni mejla mig på ([email protected])

MVH
Faton Lushaku

A-DEP är när kameran själv försöker avgöra hur mycket skärpedjup som behövs i bilden. Den använder de olika fokuspunkterna för att avgöra föremålen som är längst bort resp närmast och justerar bländare, slutare och fokuspunkt för att försöka få båda dessa inom rymden för skärpedjupet.

M är helt manuellt läge. Man får mäta ljuset själv, ändra bländare och slutare efter det skärpedjup och den exponering man vill ha. Man får själv göra exponeringskompensation.

Av är där du själv väljer bländare och kameran väljer slutare. Du kan då styra över skärpedjupet genom att ändra bländaren. Exponeringskompensation sker genom att ändra EV uppåt eller neråt.

Tv är samma som ovan fast du ställer slutartiden istället och får på så sätt kontroll över rörelseoskärpa (om det ska vara eller inte och hur mycket) istället.

P är samma som Auto, fast du kan ställa in lite fler saker själv.

En titt i manualen kan ju åxå vara något?

Edit: