Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad betyder de här???!!---> A-dep,M,Av,Tv,P

Produkter
(logga in för att koppla)

Faton

Avslutat medlemskap
Jag har haft min Canon EOS 300 nu i ett och ett halvt år och har tagit fina bilder men bara på ett automatiskt sett (på den gröna) och fortfarande vet inte vad de här betyder A-dep,M,Av,Tv,P..???... Kanske finns några som tycker att det är en dum fråga men finns inga dumma frågor... Jag är en nybörjare som vill lära mig något nytt som har inte haft chansen tidigare ... de som kan de här tveka inte eller så kan ni mejla mig på ([email protected])

MVH
Faton Lushaku

A-DEP är när kameran själv försöker avgöra hur mycket skärpedjup som behövs i bilden. Den använder de olika fokuspunkterna för att avgöra föremålen som är längst bort resp närmast och justerar bländare, slutare och fokuspunkt för att försöka få båda dessa inom rymden för skärpedjupet.

M är helt manuellt läge. Man får mäta ljuset själv, ändra bländare och slutare efter det skärpedjup och den exponering man vill ha. Man får själv göra exponeringskompensation.

Av är där du själv väljer bländare och kameran väljer slutare. Du kan då styra över skärpedjupet genom att ändra bländaren. Exponeringskompensation sker genom att ändra EV uppåt eller neråt.

Tv är samma som ovan fast du ställer slutartiden istället och får på så sätt kontroll över rörelseoskärpa (om det ska vara eller inte och hur mycket) istället.

P är samma som Auto, fast du kan ställa in lite fler saker själv.

En titt i manualen kan ju åxå vara något?

Edit:
Jag bara gissar på att A-DEP funkar likadant som på 300D. På en del av Canons kameror funkar det istället så att man själv anger två punkter för bortre och nämre gräns för skärpedjupet och så räknar kameran efter dem.

Snabb förklaring....

...kommer här.

Men det kanske är bäst om du också frågar några "fotokompisar" i Linköpings Fotoklubb (såg att du var medlem där) för en mer ingående förklaring och lite mer tips om vad du kan uppnå med dessa olika lägen på din 300:a. Det står ju ganska bra beskrivet i kamerans manual också.

M = Manuellt läge. Du väljer både slutartid och bländare själv.
Av = Bländarviktat läge. Du väljer bländare och kameran väljer slutartid automatiskt.
Tv = Tidsviktat läge. Du väljer slutartid och kameran väljer bländare automatiskt.
P = Programläge. Kameran väljer både slutartid och bländare automatiskt.
A-dep = Skärpedjupsprogram. Kameran försöker genom val av bländare och slutartid få allt mellan dom yttre fokuspunkterna skarpt.

Som sagt är det svårt att förklara mer utan att det blir väldigt långt. Det krävs ju att du vet hur olika bländarvärden och olika slutartider påverkar bilden för att du skall kunna utnyttja tex Av- eller Tv-lägena på bästa sätt. Mitt tips är att studera kamerans manual noga samt rådfråga folk på fotoklubben. Dom är säkert mycket villiga att hjälpa dig på traven :)

mvh / Matti

PS! Du har helt rätt....det finns inga dumma frågor.....bara dumma svar ;-) DS!

Annars finns den informationen i instruktionsböckerna till din Canon 300D.
Om du saknar den så föreslår jag att du köpen en då det finns mycket information i den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar