Annons

Vad betyder bländartalet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Walkerboh

Aktiv medlem
1 1,4 1,8 2,0 osv
Ett stegs ökning ger dubbelt ljus ja det är ju känt sen länge men vad är det för enhet på talen.
Vad betyder siffrorna. (För min del kan det lika bra stå 2,4,8,16 nåja ni förstår nog vad jag menar.)

Hej.

Jag kände det som att Jimh´s svar var lite kort. Så här har jag fått lära mig. Hoppas att det är rätt.

Precis som Jimh skriver så är f=brännvidden/bländaröppningens diameter.

Ett objektiv med ljusstyrkan 1,0 har alltså en bländaröppning som har samma diameter som objektivet har brännvidd.

Att siffervärdena är vad de är antar jag beror på att man utgår från ljusstyrka 1,0. Eftersom bländaröppningen (åtminstone i teorin är en cirkel) så beräknas ju arean som A=pi x radien^2 (radien i kvadrat).

Utan att inveckla mig i beräkningar så blir det en skillnad på roten ur 2 (=1,41) mellan storleken på radien för att ge en dubbelt så stor eller hälften så stor bländaröppning.

En komplett serie av bländare med ett helt stegs skillnad blir då.

1,0 1,4 2,0 2,8 4 5,6 8 11 16 22 32 44 64 osv

Det är alltså en faktor 1,41 mellan varje tal

Ett värde som t ex 1,8 som du hade med i frågan är alltså ett mellanvärde och inte ett helt steg större än 2,0

Hoppas att det inte blev onödigt krångligt.

:)

Thomas F

Det är kul med teori också.

Jag gillar djuplodande förklaringar som ger mer "kött på benen".
Det borde i teorin innebära att det går att tillverka objektiv med bländaren 0,5. Varför man nu skulle vilja det den bländaren blir ju i praktiken oanvändbar.

Walkerboh skrev:
Det är kul med teori också.

Jag gillar djuplodande förklaringar som ger mer "kött på benen".
Det borde i teorin innebära att det går att tillverka objektiv med bländaren 0,5. Varför man nu skulle vilja det den bländaren blir ju i praktiken oanvändbar.

NASA använde tydligen optik med ljusstyrka 0,7(!) för månfärderna (vet inte om det var till Hasselbladarna eller andra kameror). Det sägs att Stanley Kubrick sedan köpte de gluggarna för att kunna filma "Barry Lyndon" i naturligt (stearin)ljus...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar