Förstår inte varför allt ska vara så orienterat till materiella ting och köpaköpaköpa?
för att komma igång och lära dig behöver du:
ett rum(well, duh)
ljus!
bakgrund.
inspiration
rummet kan gärna vara generöst tilltaget men allt funkar.. jag har inte ens 5x5 meter.
om du är helt grön på blixt så börja med EN blixt och lär dig bemästra den fullt ut! du klarar dig med en speedlight+softbox+stativ. jag köpte ett kit från cyberphoto med 60x60cm softbox, luftdämpat stativ och blixthållare, slutade på 900 ink frakt. Du måste kunna avfyra blixten trådlöst (helst, funkar med sladd också men den är ivägen) du lär köra manuella inställningar så TTL behövs inte i dina trådlösa utlösare.. Har du så mycket pengar att du inte kan sova om nätterna så köp pocketwizards. är du vanlig dödlig så köp yongnuo rf602/603 funkar lätt på 60M avstånd och går att ha som fjärrutlösare till kamera!
När du är helt hundra på en blixt, köp en till! med modifierare osv. när du kan hantera två, köp en till!
bakgrund.. en vit vägg räcker, du kan blåsa ut den totalt med en blixt riktad mot väggen så struktur gör inget. tar modellen ett par steg fram får du fin bokeh-vägg
annars, gör inget märkvärdigt av det.. sno till dig allt tyg du kan få tag i.. man måste inte ha sjukaste stativ och bakgrundspapper osv för en massa pengar.. jag skruvade fast gardinstångsfästen i väggen
med dessa verktyg kan du göra det mesta! du ska inte lyssna på folk som säger "du måste köpa detta o detta" antingen äger dom en affär som säljer det, eller så är dom uppslukade i prylträsket.