Annons

Vad behöver man förutom kameran ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dajo

Aktiv medlem
Hej

Jag har nyligen köpt en Nikon D70 med Nikkor 18-70mm.
Jag har bara haft kompaktkameror tidigare så jag är nog att anse som nybörjare när det gäller systemkameeror.
Det är 3 saker jag behöver köpa inom kort.

1. Ett zoomobjektiv med brännvidd upp till 300mm
Prisklass kring 2000kr

2. En extern blixt som fungerar i autoläget på min kamera.
Någonting likt Nikon SB-600 men gärna till ett pris under 2000kr.

3. En väska som ska rymma allting men ändå vara smidig att ha med sig.

Vad vill ni rekomendera?

Är det något mer som man "måste" ha som ni ka tipsa om?
UV-filter?
 
Det beror lite på vad du ska fotografera för något, men annars lät det som jättebra grejer att börja med. Allt kommer nog att rymmas i en ganska liten väska också.

Tänk på att filerna ofta blir större än för de flesta digitalkameror, särskilt om du fotograferar i RAW, vilket jag vill rekommendera dig att göra. Därför är ett stort minneskort bra.

En reflexskärm är bra ifall du ska fotografera människor.
 
UV-filter siter alltid bra på objektiven som skydd så det är att rekomendera.
Kanske ska ha lite minne minst 512Mb hälst Ultra 2 nu när dom inte är så dyra längre. Ett stativ kan vara bra att ha för olika till fällen. Sen finns det väl massa annat småt som man kan fixa till men det märker man sen när man har kommit igång med sit startpaket om vi säger så.

MVH D.G
 
Enligt min mening är ett stativ nästa naturliga inköp, i synnerhet med tanke att du kan arbeta upp till 300mm.
 
Jag fick fel minne (scandisk std 521MB)när jag köpte kameran (hade beställt ett Ultra II 512)men jag ska lämna tillbaka det och sätta i ett Scandisk Ultra II 1GB nu i veckan.

Jag fotar bara i RAW (NEF) och skalar ner i datorn om jag ska ha ut jpeg eller annat format.

Det jag ska fota i första hand är husdjuren (2 hundar och 2 katter) samt fisketurer, släktträffar typ jul, födelsedagar osv.

Råkar jag snubbla på något vilt djur att fotografera så åker dom med också.

Allt är för privatbruk.

Stativ tror jag farsan har ett från 70talet. Det var väl samma standard på gängan då misstänker jag...
Ett litet teleskopiskt stödstativ skulle kanske vara något att komplettera tripoden med?

Finns det något tillfälle då ma itne ska använda UV-filter?
 
Senast ändrad:
1. Sigma 70-300/4-5.6 APO II, eller om du inte nödvändigtvis måste ha upp till 300mm ett Nikkor AF 70-210/4-5.6D.

2. Jag tror inte du hittar något under 2000 som stödjer i-TTL.
 
Själva filtereffekten av UV-filter behövs nog sällan, kanske mest på hög höjd och vid skarp belysning, som i fjällen. Vissa anser dock att moderna filmer är så bra att de inte behövs ens då. De flesta som använder UV-filter (inklusive mig själv) ser det mest som ett skydd för frontlinsen. Nackdelen är att de extra glasytorna kan ge reflektioner och ströljus, och det kan vara idé att ta av filtret i motljussituationer. Risken minskar om man köper (de dyrare) filtren med multicoating.

[Redigerat av svajoh 2004-11-22]: Visst ja, det var en D70 du hade - då är kommentaren om film överflödig. Så här skriver Nikongurun Thom Hogan om digitalkameror: "In the UV spectrum, most sensors are barely reactive. The reduced response of the blue photosites can contribute to a noise problem, though this is well handled by most current cameras. Nevertheless, I do see considerable changes to color neutrality with some digital cameras using UV filters on the lens. The Fujifilm S2 Pro, for example, tends to get purer whites if you use an UV filter, for example." Källa: http://www.bythom.com/ccds.htm
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.