Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad bör man veta om objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Phoenix_89

Aktiv medlem
Hejsan!

Har fotat i ungefär två år eller mer, hade en Sony DSC P1 och Kodak DX6490 som är nuvarande kameran. Känner att Kodaken begränsar en hel del och att jag behöver bättre grejer.

Därför har jag sneglat på Nikon D70. Nu är det så här att jag är kluven.

Nikon D70 + AF 28-80/3,3-5,6 G-optik - Billigare

Nikon D70 + AF-S DX 18-70/3,5-4,5G-optik - Några hundralappar dyrare.

Nu undrar jag vad AF-S DX står för? 3,5-4,5G-optik också?

Vad mer bör man veta om objektiv om man letar till D70:in?

Tack i förväg.

AF-S står för Silent Wave fokusmotur. Snabbare och tystare autofokus.

DX står för att det är ett objektiv avsett för kameror med APS-storlek på sensorn. Dessa har en mindre bildcirkel än icke DX-objektiv och kan därför inte användas på kameror med fullstor sensor/film.

3.5-4.5 står för största bländare i "kortaste" respektive "längsta" läget på optiken.

G:et står för att objektivet inte har någon bländarring och går därför inte att använda tillsammans med älre kameror där man ställer bländaren på själva objektivet.

Jag antar att du står och väger mellan de två olika kiten med resp objektiv?
Isf kan man ju åxå nämna att 28mm blir motsvarande 42mm på en D70. Inte så mycket vidvinkel alltså.
18-70:n ska åxå vara skarpare (jag har inte testat 28-80:n själv).
Det finns en hel del skrivet om D70:n med kitoptikerna och alternativ här på forumet. Om du använder sökmotorn kommer du att hitta mycket info.

Det där med 3,5 respektive 4,5... då är det väl på full telephoto/vidvinkel, eller?

Då är det väl 3,5 på vidvinkeln och telephoto 4,5?

Tack, ska söka runt en hel del. Problemet är då att det fattas en del pengar, men jag har bestämt att jag ska köpa D70:in.

Någon som vet ett bra sätt att tjäna cirka 5000 kronor? Har tänkt på att sälja mina bilder, men jag vet inte vart jag ska vända mig och fråga.

Ja, det stämmer som du skriver med bländaren.

Bästa sättet att få mer pengar över brukar vara att minska utgifterna. Men har man inte så mycket utgifter att ta av så... :)
Ang. attsälja bilder har säkert andra tips att komma med,men det hör kanske hemma i en annan tråd och forumdel.

Välj 18-70. Det finns flera anledningar.

* Mer vidvinkel
* Mycket snabbare autofokus (AF-S)
* Tyst autofokus (AF-S)
* Skarpare
* Bättre byggkvalitet

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar