Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad avgör om AF jagar eller hittar fokus fort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
I dåligt ljus är det ju inte ovanligt att Af jagar istället för att hitta fokus och jag undrar på vilket sätt det har att göra med objektivet?

Jag antar att det har med maxbländaren att göra, det låter rätt rimligt, men beror det på något annat också?

Jag har ingen större erfarenhet av olika objektiv med samma maxbländare, speciellt jämfört med varandra, men jag läser ofta på tester och så att det och det objektivet hittar fokus snabbt och det andra jagar fram och tillbaka.

Finns det någon som kan redogöra om skillnaderna vore det intressant!

Bländaröppningen avgör mycket för den här saken när det är mörka motiv man siktar på. Vet inte riktigt vad som kan skilja två olika objektiv med samma maxbländare men jag antar att fokusmotorn har betydelse och kanske även objektivets processor. Att en motor är snabbare borde inte kunna hjälpa objektivet att undvika sökning förbi rätt fokus och sedan tillbaka igen flera gånger. En långsammare motor borde ju nästan ge en fördel i sökandet men så brukar inte vara fallet.
I praktiken kan det bli det viktigt att använda någon av de mittersta fokuspunkterna (eftersom dessa brukar vara kors i stället för enbart streck) eller kanske på billigare modeller hålla sig till den som är exakt i mitten.

Tack Per!

Jo vilken del AF-systemet i kameran och fokuspunkterna har i det hela är ju inte så komplicerat, jag undrar om själva objektivet kan göra till eller från förutom genom ljusinsläppet vid maxbländaren (och något luddigt om fasskillnader för fokusen att mäta på som också har med bländaren att göra...)

Hur skarpa objektiv är på full bländare varierar ju en hel del och eftersom det alltid är full bländare när AF:en är igång så borde väl det avgöra en del. Vet ej om så är fallet men gissar.
Edit: Detta borde göra skillnad på optik med samma bländaröppning..

Kromatisk abberation och liknande defekter i objektivet påverkar förstås även hur bilden blir på AF-sensorn. Ju sämre kontrast man har från början, på grund av dåligt ljus i detta fall, desto mindre marginal har man förstås för att hantera extra förvirring orsakad av objektivet.

AF-systemet utnyttjar objektiv med större bländaröppningar främst för att använda ljusstrålar som passerat längre ut från objektivets centrum. Detta för att få en längre baslinje och därmed högre noggrannhet, inte för att fungera i sämre ljus. I AF-systemet i sig självt får man ett slags virtuella bländaröppningar, som gör att man bara utnyttjar vissa strålvägar genom objektivet.
Tittar ni på specifikationerna ser ni att AF i en kamera specificeras till samma belysningsnivå, oavsett vilken bländare objektivet erbjuder. Det är bara noggrannheten som ändras.

Min erfarenhet är att man hittar fokus lättare i AF-S läget än i AF-C läget då kameran sätter på den där jobbiga söklampan i det första läget. På min D90 så ändras bländaren från max till vad nu vill ha när man faktiskt tar bilden, och ändrar inte medan man håller på å pular med inställningarna. Dock om största bländaren är mindre än f/5.6, som är minimum för att AF ska funka problemfritt på de flesta Nikon, (tex Tamrons 18-200 mm-objektiv har f/6.3 som största bländare vid 200 mm) så kan man räkna med problem.

Jag har inga direkta problem med att fokusera i mörker. Men när man har fått rätt fokus så slår jag gärna över till manuellt så man slipper fokusera om hela tiden om man ska ta bilder i serie med tex lite olika inställningar.

Vad som exakt gör att fokuseringen jagar på vissa objektiv medan andra ekvivalenta objektiv funkar bättre vet jag inte, men jag har iaf märkt att kameran hittar fokus snabbare och enklare om man använder de korslagda fokuspunkterna (som redan sagts). Ljusstyrkan på objektiven har betydelse men jag tycker att ljusheten och speciellt ljuskontrasterna på det man vill fokusera på är mycket viktigare. Släta blanka ytor är ofta helt omöjliga att fokusera på oberoende hur ljusa de är.

Det leder till en följdfråga. Man brukar säga att man ska se till att inte montera telekonverters på objektiv med liten maxbländare, då maxbländaren minskar till f/8 eller ännu mindre. Är det faktiskt så att man inte hittar fokus alls om man har t.ex. f/11 som maxbländare (f/5,6 + 2x TC), eller funkar autofokus i dagsljus för det?

Om man använder en Canonkamera, med Canons objektiv och telekonvertrar, då vet kameran förbannat väl att det inte ska gå, och försöker inte ens.
Däremot om man kör med tredjepartsgrejor, exempelvis en konverter från Kenko, då vet inte en kamera som 7D (som klarar sig ner till f/5,6) att objektivet motsvarar f/11, utan gör så gott den kan. Har man riktigt bra kontrast och bra ljusförhållanden så går det, även om det går långsamt.

Hur Nikon fungerar vet jag inte.

Nikon har ju satt spärrar i sina teleconverters så de bara går att montera på avsedda objektiv. Det enda som går att få till f/8 är 300/4 med en 2X-konverter och det har jag aldrig testat. Någon annan kanske har?

Filar man bort spärren går det att montera vissa andra objektiv, jag har testat med 70-300 VR och 1,4-konvertern vilket borde ge f/8?

Hur som helst syns det inte i EXIF-infon att konvertern varit monterad, det står fortfarande 300 mm och så. AF går såklart sakta men det funkar.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar