Annons

Vad använder ni Funktionsknappen till?

Produkter
(logga in för att koppla)

Looped

Aktiv medlem
Är relativt ny på det här med fotografering och jag bytte nyligen upp mig till D80 från en D50. Min fråga är alltså vad använder ni FUNK-knappen till? Har provat lite grann men vissa inställningar förstår jag inte, raster t ex verkar inte alls funka eller så är det skit bakom kameran.
 
Du kan programmera den till att göra något speciellt.

Ex;
visa ISO,
spotmäta ljuset.

Tror jag. Men det är som ett kortkommandeknapp.

Jag använder den inte, men det är säkrt bara för jag sitter och jobbar som fan med att försöka få någorlunda fina bilder...
 
Jag har dedikerat den för spotmätning. Då slipper jag ta ögat från sökaren. Visserligen har D200 en ratt för detta, men den är lite svår att hitta med tummen utan att kika. D80 har väl ingen sån ratt heller, så där är det nog ännu mer användbart.
 
Jag har dedikerat den för spotmätning på två av mina banker, på den tredje som är Blixt banken har jag den ställt som orginal, dvs expo-lås för blixten, har D200, men det är väl lika på D80.

/kent
 
Jag använder den mest till att tillfälligt stänga av blixten. Ganska smidigt vid inomhusfoto när man snabbt vill växla mellan att lätta upp bilden lite eller fota i befintligt ljus.
 
codrus skrev:
Jag använder den mest till att tillfälligt stänga av blixten. Ganska smidigt vid inomhusfoto när man snabbt vill växla mellan att lätta upp bilden lite eller fota i befintligt ljus.

Smart! Då har jag fått lite kött på benen ang. FUNK knappen.. tackar alla!
 
En funktion som jag tycker är jättebra är att man kan låta kameran skicka ut en förblixt då man trycker på knappen, och mätvärdet låses. När man tar bilder kommer det inga förblixtar föränn man trycker på knappen igen. Perfekt när man fotar personer som har en tendens att blinka av förblixten (vilket gör att de alltid blundar på vanliga bilder).

Detta var visserligen av större vikt på D50 (där man kunde ställa in knappen för AE-L/AF-L till det), eftersom tiden mellan förblixt och exponeringsblixt var märkbart lång. D80 har kortare tid mellan blixtarna och inte lika många hinner blinka. Det kan fortfarande vara skönt att slippa en massa förblixtar om man ska fota många bilder på samma sak.
 
en annan skit...

Jag tyckte också att det var kanon att använda knappen för stödlinjer men fattade inte varför det inte fungerade. Efter att ha letat upp ett pappershäften kallat "Instruktionsbok" ;) så skulle man hålla in knappen och samtidigt använda ett av inmatninghjulen. Inte så logiskt för mig och det tar bort finessen med att ha det som snabbknapp. Numera finns linjerna alltid i sökaren.

Snabbknappen använder jag nu till att visa vad auto-ISO valt.

/Andreas
 
codrus skrev:
Jag använder den mest till att tillfälligt stänga av blixten. Ganska smidigt vid inomhusfoto när man snabbt vill växla mellan att lätta upp bilden lite eller fota i befintligt ljus.
Ja varför i helskotta har jag inte tänkt på det. Helt suveränt. Sitter och trycker på en D2x och en D80 och har aldrig använt func. knappen. döh... Varför går tankarna till Homer Simpson. :)
 
använder inte knappen till något annat än att zooma i preview som man har den till på D1x..
Den är dock programmerad för att ändra bildstorlek på huvudratten och färgrymd på sekundära ratten
 
på min D1H har jag CSM på funk-knappen. det jag använder oftast i csm-menyn är att aktivera iso 3200 (hi 1).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.