Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad använder du?

Produkter
(logga in för att koppla)

parad

Medlem
Jag ska skaffa mig en a700 (och sedan förhoppningsvis en fullformatare senare, när en a900 fast med mindre megapixlar kommer ut(a800??)) och jag undrar vad ni använder för optik? Jag vill få lite inspiration. Det finns allt för lite otik till Sony, eller det känns åtminstone så! Helst optik som passar en fullformat!
Lite hemsidor vore roligt också! Jag har letat en hel del efter gamla minolta objektiv men inget har hittills verkar intressanta.

Tack!

Jag säger bara minolta Af 28-135 4-4.5 ruskigt bra!
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4473

Ryktet om "Beercan" (70-210/4) hade satt väldigt höga förväntningar för mig och jag var lite skeptisk till en början,men det verkar vara med all rätt som det är smått legendariskt.

Så när jag fick mitt 28-135 hade jag inte SÅ stora förväntningar men det har då överaskat mig betydligt fler gånger än Beercan, inte så fasligt dyr heller om man räknar vad hypade Beercan står i för pris nu för tiden och med tanke på vad för glas man får! synd bara på närgränsen:( kommer ju bli en dröm på en FF.

Även lilla kitzoomen Minolta AF (35-70/4) är en riktigt fin grej tycker jag, och för nästan inga pengar alls, 200kr senast ett fynd på en loppis, och då satt det en kamera på också (minolta 5000) i nästan nyskick.

Här har du mycket läsning
http://www.dyxum.com/lenses/index.asp

Har 2 gamla goda Minolta objektiv som jag älskar. Minolta 50/1.7 är underbar och sen har jag min Beercan som har en bokeh som slår allt jag sett inklusive mitt Tamron 90/2.8

Bilagor

• post-31005-1233238704.jpg
    post-31005-1233238704.jpg
    11.9 KB · Visningar: 1,080
Kan bara hålla med om ovan.
28-135, 50/1,7 75-300 (version 1) är objektiv som kommer att finnas för alltid i min ägo. Ända gången jag skulle kunna byta ut dem är om exemplaret vore bättre än det jag redan har :)

En som är ofta glömd men numera billigt är Cosina 19-35, otroligt bra på högre bländare (f8) och passar ju fullformatare.

http://www.prphoto.se de flesta med 75-300 + 50/1,7 objektivet, några på andra gluggar har använts men i huvudsak dessa.

Mvh Peter

Jag sitter nöjd med min A700 för närvarande. Men skulle jag känna allt för stort sug efter att uppgradera till en Sony med fullsensor, så tror jag att mitt Sony AF 70-300 G-objektiv (se lite inspirationsbilder i länken nedan) får förnyat förtroende.
http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=31553

Jag har även 2 Tamronmacron, 90:a och 180:a som säkert inte skulle göra bort sig på en fullsensorkamera.
http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=11401
http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=17078

Jag kör med Minolta´s 28-70/2.8G och Minolta 80-210 2.8G. Ger mycket bra bildkvalitet och 80-210 2.8 har faktisk ganska snabb autofokus på A700. Dock är 28-70 ganska slö, men jag vill inte lägga 20000 för den nya CZ med SSM.
Har tidigare kört med Sigma 18-50 2.8 på en KM 7D, men måste säga att färgar, kontrast och skärpa är mycket bättre nu!

Jag saknar dock en riktig vidvinkel, 28mm räcker inte. Beercan har jag haft när jag hade min KM 7D, var inte så förtjust i den. Det berodde kanske på den slöa autofokus i 7D huset, men..... Jag skulle aldrig ge 2-3000 för den! Tycker det är helt sjuka priser just nu. Kolla på Tradera t.ex. mellan 2-3000 för beercan, och efter att folk har gett 35-70 F4 namnet "mini beercan", har dessa gått upp i pris med. Fattar dessutom inte syftet med en 35-70 F4 på en aps-c: 52mm-105mm, vad ska man ha det till?? Man får ju byta hela tiden, finns inte en uns av vidvinkel och i princip ingen tele heller.

tackar för responsen!
nu när jag fått lite mer i bakfickan ska man titta efter begagnat. 70-210 2.8 och 50 mm 1.7 låter intressant! förutom tradera och blocket, vet någon om hemsidor som säljer sånna? om det finns någon annonssida som inriktar sig på foto generellt?

Jag ska skaffa mig en a700 (och sedan förhoppningsvis en fullformatare senare, när en a900 fast med mindre megapixlar kommer ut(a800??)) och jag undrar vad ni använder för optik? Jag vill få lite inspiration. Det finns allt för lite otik till Sony, eller det känns åtminstone så! Helst optik som passar en fullformat!
Lite hemsidor vore roligt också! Jag har letat en hel del efter gamla minolta objektiv men inget har hittills verkar intressanta.

Tack!

Sedan får man aldrig glömma att förutom begoptik det finns mycket samt riktigt fin tredjepartsoptik.. Så tro inte man måste handla optik det står Sony/Minolta på.. Tamron gör ny fin optik med mycket bra kvalitet tex...

Så bara på Cyberphoto har du 68 optiker och växande att botanisera ifrån .. Och den dagen den optiken inte räcker åt en hobbyist har säkert Sony gjort ny optik till den då säkert befintliga proserien som du kan växa in i....

Så din "känsla" att optiken inte skulle räcka åt dig tror jag är felaktig samt totalt onödig..

Mvh
Tobbe

Sedan får man aldrig glömma att förutom begoptik det finns mycket samt riktigt fin tredjepartsoptik.. Så tro inte man måste handla optik det står Sony/Minolta på.. Tamron gör ny fin optik med mycket bra kvalitet tex...

Så bara på Cyberphoto har du 68 optiker och växande att botanisera ifrån .. Och den dagen den optiken inte räcker åt en hobbyist har säkert Sony gjort ny optik till den då säkert befintliga proserien som du kan växa in i....

Så din "känsla" att optiken inte skulle räcka åt dig tror jag är felaktig samt totalt onödig..

Mvh
Tobbe

Det är ingen känsla, det är snarare verklighet.

Kollade på din profil ..

Varför skaffa en A700 då du har en D300 som väl är typ lite "samma sak" som jag förstått saken..?

Och har du sådana krav att Sonys samt tredjepartarnas optik och beg ihop inte räcker för dig så förstår jag inte alls varför du skall köpa en Sony..Är man inte nöjd med utbud brukar man ju inte köpa grejorna..Då köper man väl det man anser passar in bättre samt där ens krav tillgodoses.. :)

Främst använder jag Minolta AF 50/1.4, Minolta AF 28-85/3.5-4.5, Beercan & 100-400/4.5-6.3 APO (alla FF & från 80-talet). När jag behöver riktig vidvinkel används en billig Sigma 18-50 men vill gärna byta ut den mot en Tamron 17-50/2.8.

Kollade på din profil ..

Varför skaffa en A700 då du har en D300 som väl är typ lite "samma sak" som jag förstått saken..?

Och har du sådana krav att Sonys samt tredjepartarnas optik och beg ihop inte räcker för dig så förstår jag inte alls varför du skall köpa en Sony..Är man inte nöjd med utbud brukar man ju inte köpa grejorna..Då köper man väl det man anser passar in bättre samt där ens krav tillgodoses.. :)

Jag gillar inte Nikons definition av naturliga färger. Jag testade en a700 och den föll mig i smalen mer.

Har jag ställt krav? Varför ens vara bitter? :)

Jag gillar inte Nikons definition av naturliga färger. Jag testade en a700 och den föll mig i smalen mer.

Har jag ställt krav? Varför ens vara bitter? :)

Jag bara frågade i all den trevligaste ton jag innehar..Så tro inget annat..

och jag har ju Sony själv just pga färgerna och den naturliga formen av liv i bild jag gillar..Så säger du färger så är det en sak jag själv trivs med..

Här kan man finna optik också...

http://www.dyxum.com/dforum/forum_topics.asp?FID=7

Här finns lite läsbart..

http://www.newcamerareview.com/minolta__af_70_210mm_f_4__reviewid25.html

Senast ändrad:
Jag bara frågade i all den trevligaste ton jag innehar..Så tro inget annat..

och jag har ju Sony själv just pga färgerna och den naturliga formen av liv i bild jag gillar..Så säger du färger så är det en sak jag själv trivs med..

Nu bli jag nyfiken. Det här är andra gången du antyder samma sak. Menar du att du kan se med vilken kamera en bild är tagen? Är det jpg direkt ur kameran eller ser du det även på efterbehandlade bilder? Spelar det någon roll vilken optik som sitter på? Måste du ha bilder på exakt samma motiv eller kan du se de bättre färgerna och den naturliga formen av liv rent generellt?

Om jag lånar en Sony, skapar en ny tråd och lägger upp lite bilder blandat med bilder från Nikon och Canon, skulle du kunna peka ut vilka som är tagna med Sony?

Har du sådan koll på vad jag sagt hade du inte föreslagit nått så urdumt som du gör här.. För då hade du vetat exakt vad jag menat samt hur jag gått tillväga..

Dessutom hade du inte heller trott jag vore en sådan idiot heller..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar