Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är skillnaden på minneskorten??

Produkter
(logga in för att koppla)

anwa

Aktiv medlem
Jag ska köpa ett nytt minneskort till min kamera (minolta dimage A2).

Undrar vad det är för skillnad på:

Compact Flash
Compact Flash Ultra
Compact Flash Ultra II

Var hittar man billigast kort? Jag ska köpa ett 1GB eller större.

//anders
 
anwa skrev:
Jag ska köpa ett nytt minneskort till min kamera (minolta dimage A2).

Undrar vad det är för skillnad på:

Compact Flash
Compact Flash Ultra
Compact Flash Ultra II

Var hittar man billigast kort? Jag ska köpa ett 1GB eller större.

//anders

Det som skiljer är kortens läs- och skrivhastighet. Ju längre ned i din lista, desto snabbare kort...

Beträffande andra frågan: Gör en sökning på Pricerunner!

mvh Janne
 
Jag har inga exakta siffror, men i princip så är vanligt Sandisk CF "normalsnabbt", och sedan är Ultra lite snabbare och Ultra II är snabbast. Hur många KB/sekund som gäller går nog att snoka reda på nånstans, och det är dessa siffror du ska jämföra med din kameras överföringshasthet samt din eventuella kortläsares hastighet. Onödigt att köpa ett snabbare kort än vad din utrustning klarar av.

I storleken 1 GB och uppåt kan det vara värt att kolla på Microdrive, som är CF-kompatibelt. MD är dock långsammare och innehåller rörliga delar vilket åtminstone i teorin gör dem mer stötkänsliga. MD har däremot fördelen att vara betydligt billigare per megabyte.

På Priceunner kan man jämföra priser. Där ligger CF och Microdrive i samma katergori så man kan jämföra båda samtidigt.
http://se.pricerunner.com/computing..._1769=custom;&a_1769_min=1000&a_1769_max=1024

TILLÄGG: Attans, nån annan hann före ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.