ANNONS
Annons

Vad är skäligt att ta betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

bananskal25

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska fota ett discotek i helgen, torsdag fredag lördag, och jag tänkte fråga er som säkert kan detta, vad är skäligt att ta betalt? Nu har jag inget eget företag (hålles just på att starta) men ska man då bli snställd då kanske? Lr hur brukar man lösa såna saker?
MYCKET tacksam för svar!!

Jag håller med ovanst. talare. Du kan fakturera dem denna gång via frilans finans. Har använt dem och det fungerade bra.

Skäligt pris beroende på nivå kan vara allt från gratis drinkar till timkostnad på en tusenlapp eller mer, allt beroende på hur seriös du är och vad du levererar. Är det ett av dina första jobb kan du kanske be om några hundringar per kväll?

Om du håller på att starta eget tycker jag du ska fråga om du kan fakturera när firman är igång. Det tjänar ju både du och kunden på.

Angående ersättning så är min erfarehet 450 spänn svart och 600 spänn på faktura om det rör sig om vanligt mingelfoto med lite kladdande i PS efteråt.

Vad som är skäligt är upp till ditt samvete... Så är det renst krast. Men mellan 500-2000kr/bild. Är normalt. Tänk sedan på att om någon köper bilder så drar de skatt på dem, som om du jobbat för dem. Så lägg alltid på lite extra än vad du tänkt. Om du vill ha 500kr exempelvis, så begär runt 700kr. Alla vill ju inte betala svart då det ser illa ut i bokföringen. Bara ett tips då jag lärt mig det den "hårda vägen" själv. Jag sålde två bilder till MC-folket för 2000kr och fick 1300kr i handen.... Resten gick bort i skatt.

Förtydligande...

För tydlighetens skull ska sägas att jag naturligtvis menar 450 svart och 600 vit per kväll för vimmelfoto. Och då tänker jag typ 50 bilder per kväll.
Om det rör sig om nåt annat slaggs jobb, typ sattsiga bilder på interören till klubbens hemsida ska du naturligtvis ta jävligt mycket mer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar