Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vad är problemet?
- Trådstartare Duckiez
- Start datum
Lars_E
Aktiv medlem
Gräs på sensorn?
Skämt åsido... det är inte lätt att se vad du talar om när bilden är såpass förminskad.
Det vanliga när folk ställer den frågan är att de fått skräp på sensorn.
Kan du klippa ur en bit av bilden (max 400x400 pixel) som innehåller fläckarna och visa den i 100% så ser man vad du menar.
Det kan ju vara något annat som är problemet.
Skämt åsido... det är inte lätt att se vad du talar om när bilden är såpass förminskad.
Det vanliga när folk ställer den frågan är att de fått skräp på sensorn.
Kan du klippa ur en bit av bilden (max 400x400 pixel) som innehåller fläckarna och visa den i 100% så ser man vad du menar.
Det kan ju vara något annat som är problemet.
TommyJakobsson
Aktiv medlem
Lägg upp en ny bild så kan vi se om det är damm på sensorn. Om så är fallet så borde det ju finnas någon från fotosidan som kan rengöra det som bor i din närhet.
Graylingman
Aktiv medlem
Ser i mina ögon ut som vanligt brus. Vilket ISO körde du med?
TommyJakobsson
Aktiv medlem
Ja det ser ut som digitalt brus och är helt normalt när man tar och förstorar bilden väldigt mycket. Men visst är det sjukt irriterande. Jag hade det likadant med min Sony A380. När man får damm på sensorn så blir det som små grå pluttar som syns bättre ju längre man har slutaren öppen.
Grimmer
Aktiv medlem
Brus hanterar man bäst genom att spara bilderna i RAW-format och sen konvertera dem i datorn. Med Photoshop CS5 eller lightroom 3 eller högre så är brusreduceringen riktigt bra. Jag tror att med lagom justerade reglage i dessa program så kommer du inte att lida av bruset vid ISO 800 mer.
Om du underexponerar bilden och sen drar upp ljuset i datorn så förstärker du samtidigt bruset. Rätt exponering är därför viktigt.
Damm på sensorn visar sig ju mer man bländar ner, inte ju längre slutartid man har, även om slutartiden visserligen då blir längre.
Om du underexponerar bilden och sen drar upp ljuset i datorn så förstärker du samtidigt bruset. Rätt exponering är därför viktigt.
Damm på sensorn visar sig ju mer man bländar ner, inte ju längre slutartid man har, även om slutartiden visserligen då blir längre.
AFJ
Aktiv medlem
Exemplen du lagt upp här är svårtolkade när man inte vet vilka inställningar du haft, om det är beskurit eller inte osv.
Jag kollade några av dina bilder här på fotosidan, bland annat "Glaset" och några till. Såg inget konstigt med dem - fina bilder!
Om jag förstår rätt använder du en Nikon D50 - det är väl ingen mästare på lågt brus men något direkt fel på kameran är det sannolikt inte.
Jag kollade några av dina bilder här på fotosidan, bland annat "Glaset" och några till. Såg inget konstigt med dem - fina bilder!
Om jag förstår rätt använder du en Nikon D50 - det är väl ingen mästare på lågt brus men något direkt fel på kameran är det sannolikt inte.
NikonFX
Aktiv medlem
Det är helt enkelt så det ser ut om du tittar tillräckligt nära. Speciellt på en kamera med sämre brusegenskaper och om man tittar i skuggpartier som är uppljusade.
Bilden nedan är en liten del av en bild. Plåtat med D700 och i raw men partiet i bilden är från skuggorna som är uppjusterade 2 steg i NX2. Ingen övrig justering och ingen brusreducering.
Det blir helt enkelt brus, pixlar och artefaktar i alla bilder bara man tittar tillräckligt nära. Och är inte bilderna skapade under optimala förhållanden eller att man tittar i felexponerade delar av bilden så kommer problemen tidigare. Men även om du kör en D3x eller D3s på basiso med perfekt belysning och perfekt exponering så kommer bilden se riktigt eländig ut om du bara tittar tillräckligt nära.
Bilden nedan är en liten del av en bild. Plåtat med D700 och i raw men partiet i bilden är från skuggorna som är uppjusterade 2 steg i NX2. Ingen övrig justering och ingen brusreducering.
Det blir helt enkelt brus, pixlar och artefaktar i alla bilder bara man tittar tillräckligt nära. Och är inte bilderna skapade under optimala förhållanden eller att man tittar i felexponerade delar av bilden så kommer problemen tidigare. Men även om du kör en D3x eller D3s på basiso med perfekt belysning och perfekt exponering så kommer bilden se riktigt eländig ut om du bara tittar tillräckligt nära.
Bilagor
petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Tack för era kloka svar, jag ska ta å köpa mig en ny kamera ändå så jag slipper gå å tänka på detta brus haha.
vilken kamera är brusfri?
Petter ...
mathias_junker
Aktiv medlem
vilken kamera är brusfri?
Petter ...
Finns många bra. Hade en D90 förut men just p.g.a bruset uppgraderade jag till en d700 och ät faktiskt riktigt nöjd. Brus finns fortfarande men nu är det hanterbart.
edit: Bifogar skärmklipp på en helt obearbetad fil med iso1000 som referens. Inte världens bästa bild men... mycket mindre brus. Finns lite grann men knappt märkbart.
denna är också 100%
Bilagor
Senast ändrad:
petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Finns många bra. Hade en D90 förut men just p.g.a bruset uppgraderade jag till en d700 och ät faktiskt riktigt nöjd. Brus finns fortfarande men nu är det hanterbart.
edit: Bifogar skärmklipp på en helt obearbetad fil med iso1000 som referens. Inte världens bästa bild men... mycket mindre brus. Finns lite grann men knappt märkbart.
denna är också 100%
Det där med brus påverkas enligt min uppfattning av så många faktorer. Kontrastrika relativt välbelysta motiv kan bli fantastiskt brusfria även vid höga iso, samtidigt som man kan få mycket brus i stora enfärgade dåligt belysta ytor även vid låga iso.
I samma bild får jag ofta mer synbart brus i hudpartier på en person än i exempelvis skärmmössan som sitter på personen.
Din exempelbild tillhör de kontrastrika.
Petter ...