Annons

Vad är prisvärt för dig?

Produkter
(logga in för att koppla)
En del har ju pratat om 5D I. jag under vad som är motsvarigheten till 5D I men med högre FPS? Det får inte vara typ MK II heller, utan ungefär i samma prisklass. Får man gå till APS-C då?

Runt 100-lappen alltså? Jag har faktiskt ägt just ett sånt och flera andra M-42or också. Körde dem på... någon typ av Canons APS-C hus.

Tyvärr även där så tyckte jag brännvidden blev lite skev. Jag körde även någon 28:a och 35:a, men manuell fokus och småtråkiga adaptrar gjorde att jag la ner det till slut också. Visst gillar jag manuell fokusering, men jag har lite för dåligt tålamod ibland tyvärr (eller så är jag bara lat).

Oavsett så tycker jag det var ett utmärkt exempel på utrustning. IQ/krona måste ju vara rätt hyfsad om man säger så. :)
Fullformat med mattskiva för manuell fokus så blir det roligt att fokusera manuellt.

Fullformat med mattskiva för manuell fokus så blir det roligt att fokusera manuellt.

Då äts den där 100-lappen upp ganska fort av kostnaden för fullformat och skiva antar jag. :)

Testade med A100 kommer jag ihåg. Visst blev det bra bilder ibland, men det kunde gå åt helsicke ibland också. Dålig sökare + stora bländare va verkligen ingen höjdare i mina ögon.

Kan ju fylla på med 50mm f/1.8 - billigaste glaset som har en helt vansinnig skärpa för pengen.

och sen finns det ju småsaker som i princip allt från Youngo - bilxtar (YN560 är ett riktigt kap om man klarar sig utan automatiken i en canon ex 580ii), triggers etc... Riktigt bra skit som ofta är billigt nog att man inte gråter blod om man råkar ha sönder...

Jag tycker också 50mm är prisvärd men jag ser skillnaden mot mitt 70-200. Jag hade förövrigt en fotografering för snart ett år sedan där vi skulle vara ute och jag inte tyckte jag klarade mig med bara en speedlight trådlöst, ont om tid som vanligt och köpte dessa billiga som nämnts i inlägget ovan. Nu har jag fotograferat en jäkla massa med dem och de fungerar hela tiden ! , drar dessutom lite ström och jag kan bara säga sjukt prisvärda.

Vad gäller mkI kan jag bara hålla med themajk där också, har en jag med och den vägrar dö trots ganska många exponeringar i veckan, ( ca ett bröllop i veckan plus egna småprojekt hemmavid). Använder två kamerahus till men det är mkI'an som drar stora lasset.

Då äts den där 100-lappen upp ganska fort av kostnaden för fullformat och skiva antar jag. :)

Testade med A100 kommer jag ihåg. Visst blev det bra bilder ibland, men det kunde gå åt helsicke ibland också. Dålig sökare + stora bländare va verkligen ingen höjdare i mina ögon.
Nejdå, jag kör ju 5D vilket verkar vara den mest prisvärda kameran här inne i tråden.

550D+EF-S 17-85IS. Fyra-fem papp tillsammans beg?
Min Schweiziska armemotorsåg, använder dem till allt som inte kräver bättre grejor.
Det räcker mycket väl mycket ofta.

550D+EF-S 17-85IS. Fyra-fem papp tillsammans beg?
Min Schweiziska armemotorsåg, använder dem till allt som inte kräver bättre grejor.
Det räcker mycket väl mycket ofta.

550D är säkerligen en bra investering som klarar en hel del om man inte behöver kameran i diverse väder eller till något extremt. 17-85 däremot tycker jag var rätt ranglig. Visst är det fint med USM och fokusringen, men jag tyckte ändå "rangligheten" i den förstörde lite. Den jag provade var ju inte ny heller iofs, så det är möjligt den var sliten kanske.

Armékniven låter som ett väldigt bra tips för denna tråden annars, tackar för det.

Finns det ingen som tycker gammal hederlig eltejp eller nåt är oumbärligt? :)

Själv får jag väl tillägga en vidvinkel då kanske. Visserligen är väl inte Tamron 10-24 (på APS-C) någon riktig höjdare, men det ger ju så mycket mer vinkel än ett vanligt objektiv.

Det går alltid att croppa och tighta till en bild, men det går fasen inte att få med mer i bilden än vad som syns. 2500 kr beg, mja, det är en del pengar, men en vidvinkel tyker jag är rätt ok!

Nejdå, jag kör ju 5D vilket verkar vara den mest prisvärda kameran här inne i tråden.

Det kanske är svårt att slå FF och allt annat som kameran har för 5000 kr. Det må vara sant och tyvärr är jag för dåligt insatt i "FF vs APS-C" för att kunna ta ställning.

Om det är någon som har lust så får ni gärna göra någon slags 5D vs 550D eller liknande. Inte bara i bildkvalle utan även i allmänhet så att säga.

Så 5D är "the camera" om man har begränsad budget och inte sysslar med sport? :)

Mjo...måhända. Det kan ju vara en tanke att skaffa en 5D mark I nu och börja samla på dig bra gluggar...för att sedan uppgradera till en mark III om ca 1 år när säkerligen priset på denna sjunkit rejält :cool:

Själv får jag väl tillägga en vidvinkel då kanske. Visserligen är väl inte Tamron 10-24 (på APS-C) någon riktig höjdare, men det ger ju så mycket mer vinkel än ett vanligt objektiv.

Det går alltid att croppa och tighta till en bild, men det går fasen inte att få med mer i bilden än vad som syns. 2500 kr beg, mja, det är en del pengar, men en vidvinkel tyker jag är rätt ok!

Prisvärd vidvinkelzoom för FF är Sigma 20-40 f2.8
Ca 1500-2000 begagnad. Mycket bra bilder (men svag i motljus).
Annars finns ju Samyang om man fokuserar manuellt, vilket inte är så svårt på låga brännvidder.

skulle nog säga att min takumar 50mm f1.4 är mest prisvärd, fruktansvärt bra objektiv för dryg 500kr, m42-fattning. har även takumar 135mm 3,5...

fantastiskt mycket för pengarna!

Prisvärd vidvinkelzoom för FF är Sigma 20-40 f2.8
Ca 1500-2000 begagnad. Mycket bra bilder (men svag i motljus).
Annars finns ju Samyang om man fokuserar manuellt, vilket inte är så svårt på låga brännvidder.

Har du testat sigma 30 1,4? Har inte gjort det själv, tänkte bara som en jämförelse. :)

Tycker att minneskort nuförtiden är väldans prisvärda med tanke på hur mycket man använder dom.

Där har du ju faktiskt rätt. De kan ju vara dyra, men å andra sidan väldigt billiga också. Vågar inte ge mig in på skillnaderna mellan film o minneskort, men film blir ju snabbt ganska dyrt om man säger så. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar