Annons

Vad är nästa steg efter Canon 40D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag har idag en canon 40D med Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM.
Har funderingar på att byta ut mitt hus, inte för att det egentligen behövs (kameran är fortfarande bättre än jag är på att hantera den) utan mer för att det är kul att byta upp sig då och då och lära sig ett nytt hus.

Vad är nästa steg för mig om jag vill behålla mitt objektiv? Jag vill gärna stanna med Canon. Eventuellt så vore jag intresserad av en paketering med ett Zoomobjektiv då det jag har idag saknar bildstabilisator och är ganska trist.

Jag är amatör och fotograferar mest folk, porträtt och bilträffar mm. Är det lönt att gå till en 50D eller skall man leta efter en fin begagnad 5D mark2 eller kanske en ny 7D?
Vad är skillnaden för mig som amatör?

Tacksam för tips!

Mvh John

Hej John,

Satt i samma sits som du.Jag valde att köpa en beg.5D och ett 24-105 / 1:4.Med objektiven Sigma 100-300 / 1:4 och ett 17-55 / 1:2,8 till min 40D.Mitt mål är att köpa en 17-40 till min 5D.Med dessa kommer jag lååångt.Lycka till,Kjell

Skulle jag av någon anledning vilja uppgradera från 40D till nånting är det tveklöst ett till objektiv, alternativt en 5DM2 i den ordningen, men då blir det ändå till att köpa minst ett nytt objektiv.
Att 'uppgradera' till en 7D är synnerligen tveksamt om vad det skulle ge. Visst är den ännu snabbare och kan filma men för många skulle det kännas som synnerligen bortkastade pengar.
Grund'problemet' är att 40D är ungefär så bra som en DSLR kan bli.
Ett objektiv plus en bra HD videokamera är mitt tips.

Tolerans för olika intressen, och förståelse för att människor kan befinna sig i olika utvecklingsfaser... något du kanske skulle begrunda som utbildar dig till lärare. ;-)

Det går att diskutera både utrustning och fotografi, dom är inte ömsesidigt uteslutande. Båda behövs faktiskt.

Håller med om detta, 40D är en bra kamera, så hellre fler objektiv i det här läget.

Nu förstår jag inte riktigt varför vi ska blanda in min kommande yrkesutövning i diskussionen. Men om vi nu ska göra det, så ser jag egentligen inga större problem med att ställa tillspetsade frågeställningar till eleverna. Det är förövrigt helt förenligt med många lärteorier, så som Piagets.

Varför jag över huvud taget ställde frågan var för att jag tycker mig se allt fler diskutionen där trådskaparen uttalat erkänner att ett kameraköp egentligen inte alls är nödvändigt, utan bara kul. Större fokus på kameran än på fotot, med andra ord.

_

Back to topic.

Men, John. Om du ska byta så se till att du byter tillräckligt långt. Jag skulle givetvis satsa på FF, eftersom en ny crop troligtvis inte skulle göra något större skillnad (bortsett från filmfunktioner osv.). Lite trist på ditt EF-S-objektiv, som i så fall inte längre skulla passa. Om du ska fotografera snabba sporter, där hög seriebildstagning är viktigt, bör du givetvis prioritera sådana funktioner. Annars skulle jag satsa på en 5d, med något väl utvalt objektiv.

Senast ändrad:
Köp ett nytt objektiv i stället för ett snarlikt kamerahus. Canons 70-200 f4 IS är suveränt och kompletterar ditt 17-55 på ett utmärkt sätt. Det ger dig bra mycket mer fotomöjligheter än ett nytt hus.

Om jag vore du skulle jag även titta på en Sony A850 alt A900 ..

Absolut, så är det bara, har själv en Sony A900, FF bildsensor, mycket större sökare än den futtiga i Canon 40D, betydligt bättre dynamik och brusegenskaper vid höga ISO, resultaten från en Sony A900 ligger i toppskiktet, nästa steg är en Hasselbladare eller en studiokamera, ha-ha!

Vi som använder Sony A900, vet att detta kamerahus höjer allt till en högre nivå, men känslan för bilder har endast fotografen, komposition med ett annat ord, - byta kamera för testa något nytt, nää, den fotografen har blivit trött på fotografering ...

Fotosidan kan nog ändras till kamerasidan, en bra tanke, eftersom många nördar byter kamera, så fort det kommer något nytt, - bättre bilder med det nya, tveksamt.

Jag skulle givetvis satsa på FF,
Är det inte dags att byta namn från Fotosidan till Fullformatsfånarna?

Inbilla dig inte att det inte går att ta bra bilder med kameror som råkar ha sensorer som är mindre än 24*36 mm. Hade så varit fallet hade det inte funnits några sådana kameror heller, för det finns digitala kameror med större sensorer än så. Hasselblad, exempelvis.

För övrigt är det inget fel på att köpa en ny kamera som man inte behöver. Det blir ju något nytt att pillra på. Ju fler knappar desto bättre.

Absolut, så är det bara, har själv en Sony A900, FF bildsensor
...
Fotosidan kan nog ändras till kamerasidan, en bra tanke, eftersom många nördar byter kamera, så fort det kommer något nytt, - bättre bilder med det nya, tveksamt.

Och själv bytte du till A900 för att... bilderna blev bättre kanske ? ;-)

allt beror på vad man prioterar. Vill man ha bättre bildkvalitet så är ff bättre än aps-c pga sensorstorleken. Så vill du ta ett större steg framåt så är 5D mark 2 ett sådant.
Gillar du aps-c så kan du harva vidare där med tex 7D, men jag har alltid kört större sensorformat och även mellanformat på analoga tiden så jag tycker valet är enkelt.
Jag skulle säkerligen klara mig alldeles utmärkt med aps-c till många av mina uppdrag men väljer ff oavsett.

Hej,

Jag har idag en canon 40D med Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM.
Har funderingar på att byta ut mitt hus, inte för att det egentligen behövs (kameran är fortfarande bättre än jag är på att hantera den) utan mer för att det är kul att byta upp sig då och då och lära sig ett nytt hus.

Vad är nästa steg för mig om jag vill behålla mitt objektiv? Jag vill gärna stanna med Canon. Eventuellt så vore jag intresserad av en paketering med ett Zoomobjektiv då det jag har idag saknar bildstabilisator och är ganska trist.

Jag är amatör och fotograferar mest folk, porträtt och bilträffar mm. Är det lönt att gå till en 50D eller skall man leta efter en fin begagnad 5D mark2 eller kanske en ny 7D?
Vad är skillnaden för mig som amatör?

Tacksam för tips!

Mvh John

Mitt enkla svar är, nej det är inte lönt att byta, innan du konstaterat vad det är som begränsar dig.Kameran du tar tar lika bra bilder idag som i morgon och du skriver att det inte är kameran som begränsar dig.

Om jag hade en påse pengar att spendera på fotohobbyn, skulle jag titta över; att göra papperskopior av bilderna, objektivbehov, blixtar, fotokurser. och annat najs innan jag tittar på att byta ut själva kameran.

Jag tycker personligen att det är jäkligt mycket roligare med lite fler objektiv än ett nytt kamerahus. Visst, standardzoomen du har är säkert rätt så mångsidig, men skulle det inte vara kul med en vidvinkel för mäktiga bilfoton och landskapsbilder, eller en telezoom för att fånga rallybilar eller annat på lite längre avstånd? Eller ett makro? Eller en fast och grymt ljusstark normal? Jag skulle själv känna mig ytterst begränsad om jag bara hade ett objektiv...

Okej - man kan säkert använda ordspråket om räven och rönnbären för mig, då jag inte har råd med ny kamera. Men faktum är att jag lärt mig massor med min enkla lilla Nikon D60 sedan jag skaffade den som min första systemkamera i somras, och jag vet att jag kommer klara mig ett bra tag ännu med den om jag bara vill. Jag kommer högst antagligen inte att byta kamera förrän jag har en heltäckande objektivarsenal jag är nöjd med. Det är nu bara makrot och en ljusstark telezoom som fattas...

Och själv bytte du till A900 för att... bilderna blev bättre kanske ? ;-)

Jag använde länge en Sony A200, APS-C bildsensor, men tyckte sökaren i det kamerhuset var alltför futtig, hade att jämföra med många års fotande med analoga systemkameror, format 24x36mm.

APS-C fungerar givetvis, ger inget att klaga på, bildmässigt, men att få en riktig sökare, likt klassiska analoga systemkameror, kunna använda objektiv med sin "rätta" brännvidd, inväntade därför bara rätt tillfälle för att kunna använda mina tidigare Minolta objektiv ...

Bättre bilder blev det, med FF, som att arbeta likt tidigare år med 24x36mm, alltså inget byte bara för nyhetens behag.

:), :), :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar