Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är mitt nästa objektiv?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! jag har ett problem och behöver tips på objektiv! Jag äger tidigare tamron 90/2 8 macro, 18-55 nikon och 35 mm nikon. jag köpte mitt macro objektiv för två år sedan, och jag älskar det! ljusinsläppet och skarpheten är underbar! och för ett tag sedan köpte jag mitt 35mm, och helt ärligt, jag är så missnöjd, bilderna blir inte alls bra i jämförelsevis med mitt macro. Jag behöver helt enkelt ett med bra ljusinsläpp och skarphet. jag är sugen på något som når längre än mitt 18-55 exempelvis något som sträcker sig till 200mm. jag behöver verkligen tips! just nu ligger min budjet på ca 4000 kr

Då fick jag ju reda på vilka objektiv du har också :)

Igen, titta på ScandinavienPhoto, vet att de just nu har flera 70-300VR om du vill upp lite i tele, riktigt bra objektiv men inte så ljusstarkt.

SP är bra också på att du får 6mån garanti på deras begagnat

Om du vill ha ljusstarka objektiv och nöjer dig till 200, så finns tamron o sigma 70-200/2,8, det är på gränsen du får ett sådant inom din budget men ScandinvienPhot hade någon Sigma 70-200 för lite över 4000:- begagnat. Annars så finns sigma 50-150/2,8, denna kan du få inom din budget.

Lite konstigt att du tycker 35' an är oskarp, har du kollat att den sätter fokus rätt, hur blir det tex om du manuellt justerar in fokus? Om du tar på största öppning så är det väldigt kändligt att fokus placeras rätt, sedan så är det något softare på 1,8 än upp något. Det är klart att du får inte den skärpan på 35 som ett makro (den är ju också på /2,8 och i makro så blir det ofta runt f/5) men det ska ändå se skarpt ut, särskilt om du bländar upp något.

Skriver på denna tåden nu för den passar till ämnet.

Var tror ni om http://www.pricerunner.se/pi/543-26...300mm-F-4-5.6-Di-for-Nikon-produktinformation

Mitt första teleobjektiv och är ammatör?

(Länken går till Tamron AF 70-300mm F/4-5.6)

Du får vad du betalar för, är en gammal sanning. Den gäller även objektiv.

Jag skulle nog rekommendera att försöka köpa Nikons egen 55-200 i stället, helst med VR. Den är vanlig på begagnatmarknaden; du kan säkert hitta en här på FS.

Men det blir givetvis bilder med Tamron också. De kan bli helt OK, speciellt om du bländar ned till bl 8 eller så. På full öppning (70mm/4 resp 300mm/5,6) blir det inte lika bra.

Per.

Ja det är som vanligt, man får vad man betalar för.
Trösten är att optik normalt inte slits. Man kan titta i den hur länge som helst & den är lika bra.

Nytt & För 4000 så finns det väl bara ett alternativ, Nikon 85/1,8.
Men du har ju redan ditt macro så det är ju ingen direkt mening med det.

Begagnat finns det lite mer alternativ.
Nikon 180/2,8 men jag har ingen aning vad de kostar.

En 80-200/2,8 zoom begagnad.
Vad Sigma kostar vet jag inte.
Men en gammal skjutzoom ligger väl från 2500-3500 kr

De billiga alternativen förutsätter att din kamera har motor.

Troligtvis är ett nyare(nyare än skjutzoomen) 80-200/2,8 det bästa valet, helst med AF-S motor.
Har sett dem för runt 6-7000.
Men det är 50-100% mer än du vill hosta upp.

Tele är dyrt.
Själv kommer jag nog den dagen jag blir onödigt rik köpa ett 200/2,0 med konvertrar. Det kommer nog aldrig att inträffa :)

Tips!
Begagnat är bra val ekonomiskt.
Köper man dyra 2,8-zoomar så går de alltid att sälja. Dess marknad försvinner inte.
Visst priset sjunker med åren.
Trots att jag köpte 80-200 skjutzoom begagnad för 6000 kr för 25 år sedan så är det säljbart.

Den Tamronoptiken som länkades till kommer troligtvis inte vara säljbar om 5 år.

Tycker man att de är dyra, för de är dem.
Så prova optikerna innan.
Ta kontakt med ngn här på FS som har optiken nära dig & bjud på en fotoexkursion med god fika för att testa.
& det kan ju bli en vän för livet, både optik & person.

Anna, nu beror det på vad du har för kamera med eller utan AF motor i huset DX eller FX. Jag utgår från att du har en typ D5100 eller "lägre" ;-), dvs utan AF motor och DX

Föreslår då att du försöker hitta en Nikon 70-300 VR till din prisnivå. Scandinavien Photo (SP) brukar ha dessa begagnade för runt 3300:-

SP har nu ett Tamron 70-300VC vilket är riktigt bra, för lite under 3000:- begagnat

Om du vill titta på nytt så ta en titt på Nikon 55-300, det ligger också under 3000:-, för mig ha sett att Cyberphoto hade något bra pris på detta nu

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar