Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vad är min kamera instäld på för förgrymd.

Produkter
(logga in för att koppla)

calle.

Aktiv medlem
hej.

jag skullebehöva lite hjälp av er här på fotosidan. när jag lägger in mina bilder från kameran (eos d60) fungerar det fint, men sedan öppnar jag bilderna i photoshop(alltid raw) dp fpr jag detta medelande efter att jag grejat med rå inställningarna "the document "crw_8166.crw" has an embedded color profile that does not match the current RGB working space.

embedded: adobe RGB (1998)
working: sRGB IEC61966-2.1.

what would you like to do.

use the embedded profile(instead of the working space.

convert document´s colors to the working space.

discard the embedded profile (don´t color mange)

om jag har förstått det rätt så använder min kamera förtilfället inte adobe rgb. kan jag på något sätt ställa in det i kameran eller göra något annat vissa bilder blir väldigt dålig kvalitet på.

Om din kamera har svenska menyer så kolla under "färgrymd", där bör du kunna ändra till Adobe RGB.

embedded: adobe RGB (1998) = Kamerans/bildens färgrymd

working: sRGB IEC61966-2.1. = Photoshops inställda färgrymd.

Kameran är alltså insälld på Adobe rgb men inte Photoshop. Gå in i färginställningarna och välj Adobe, där kan du även välja en "default action" om dokumentet/bilden inte matchar programmet.

"Embedded" är alltså den som "inbäddad" i bilden, och "Working" är "arbetsytan"=Photoshop.

hej. ok. tack för ett bra svar. nu är jag inte profs i alla menyer i photoshop så hur ska jag göra för att ändra färginställningarn. under vilken meny ligger det.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto