Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vad är mätsökarkamera?
- Trådstartare Saxdalen
- Start datum
PMD
Aktiv medlem
http://en.wikipedia.org/wiki/Rangefinder_camera
(Mätsökare heter rangefinder på engelska.)
Tillägg: Det finns en kort artikel på svenska också:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mätsökare
(Mätsökare heter rangefinder på engelska.)
Tillägg: Det finns en kort artikel på svenska också:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mätsökare
tormig
Aktiv medlem
ekemannen
Aktiv medlem
Mätsökare och genomsiktskameror heter kompaktkamerorna om man ska vara korrekt, du ser bredvid objektivet med båda. Skillnaden är att mätsökare har en funktion där du ställer skärpan i sökaren, men i en genomsiktskamera har du ingen avståndsmätning i kameran.
Leica är exempel på mätsökarkamera.
Nästan alla kompaktkameror, analoga som digitala, är genomsiktskameror.
/ Erik
Leica är exempel på mätsökarkamera.
Nästan alla kompaktkameror, analoga som digitala, är genomsiktskameror.
/ Erik
ErlandH
Aktiv medlem
Nja, de flesta moderna kompaktkameror har faktiskt avståndsmätning -- fast den sitter inte i sökaren, vilken den ju (som namnet antyder) gör i mätsökarkameror, typ Leica.ekemannen skrev:
Skillnaden är att mätsökare har en funktion där du ställer skärpan i sökaren, men i en genomsiktskamera har du ingen avståndsmätning i kameran.
Saxdalen
Aktiv medlem
I texten så hävdar man att mätsökarkameror (RF) har bättre prestanda. Bara att trycka på avtryckarknappen å så vips så finns fotot där.
Vilken är den bästa RF i dagsläget?
Å fokuserar den hela tiden?
Om man jämför vilken kompaktkamera som helst (i konsumentklassen) så har jag upplevt att alla DSLR-kameror som jag hållt i är betydligt snabbare. Kan röra sig upp mot en eller flera sekunder från fokusering tills dess slutaren 'smattrar'.
Ex en Ixus är väl ingen mätsökare? Trodde den fokuserade via den egentliga CCD.
PMD
Aktiv medlem
Leicas M-kameror torde ligga bra till.Saxdalen skrev:
Nej. En mätsökarkamera fokuserar man manuellt.Å fokuserar den hela tiden?
(För att inte messerschmittarna ska flockas, så ska jag kanske påpeka att det finns ett fåtal undantag. Jag känner på rak arm till Contax G1 och G2 som är ett slags mätsökarkameror med autofokus.)
campokatt
Aktiv medlem
Hade en diskusion med en polare för lite sedan om om hur en mätsökarkamera med utbytbara objektiv funkar. Om man inte ser genom objektivet hur vet man vad som kommer med på bilden?? När man byter mellan vidvinkel och tele tex.... Får man byta nått i sökaren oxå eller hur fukar det?
arneri
Avslutat medlemskap
Den svenska wikipedian har en beskrivning som är mer korrekt än den engelska. En mätsökarkamera har en avståndsmätare, vilket en genomsiktssökare inte behöver ha. Traditionellt har kompaktkameror haft genomsiktsökare och fixfokus. Minox och några andra hade fokusmöjlighet, men utan mätare.
En mätsökarkamera är snabbare för den har ingen spegel som behöver lyftas vid exponering, utan bara pang på med ridån.
Att kalla en mätsökarkamera för kompaktkamera tycker jag är fel. Så mycket mindre än en spegelreflexkamera är de inte. I och med att de inte har någon spegel blir skramlet vid exponering väldigt lågt och därmed blir de diskreta.
De har förstås sina begränsningar i objektivutbud, men det räcker ganska långt för en vanlig fotograf.
En mätsökarkamera är snabbare för den har ingen spegel som behöver lyftas vid exponering, utan bara pang på med ridån.
Att kalla en mätsökarkamera för kompaktkamera tycker jag är fel. Så mycket mindre än en spegelreflexkamera är de inte. I och med att de inte har någon spegel blir skramlet vid exponering väldigt lågt och därmed blir de diskreta.
De har förstås sina begränsningar i objektivutbud, men det räcker ganska långt för en vanlig fotograf.
tobias.e
Aktiv medlem
campokatt skrev:
...Om man inte ser genom objektivet hur vet man vad som kommer med på bilden?? När man byter mellan vidvinkel och tele tex.... Får man byta nått i sökaren oxå eller hur fukar det?
Vissa modeller har ramar som markerar brännvidden i sökaren. Använder man ett teleobjektiv är det alltså bara en liten bit i mitten av sökaren som visar vad som kommer med på bild.
Fördelen är att man även ser vad som händer utanför bilden och kan planera rörliga motiv bättre. Nackdelen är att den rutan som motsvarar bilden kan bli väldigt liten och därmed otydlig. Vissa kameror plockar automatiskt fram rätt ram för vissa objektiv, vissa måste man styra manuellt (Det är dessutom bara ett begränsat antal brännvidder det finns ramar för. Olika uppsättningar på olika kameramodeller).
För andra modeller sätter man på en lös sökare uppe på kameran som motsvarar brännvidden på objektivet. Då får man först använda kamerans sökare för att ställa in skärpan (eller objektivets avståndsskala) och sedan den externa sökaren för att komponera.
tormig
Aktiv medlem
Mätsökare fungerar annorlunda men är knappast "bättre" än SLR. Hade så varit fallet hade väl inte SLR fått ett sånt genomslag och praktiskt taget utrotat mätsökarkameror.Saxdalen skrev:
I texten så hävdar man att mätsökarkameror (RF) har bättre prestanda. Bara att trycka på avtryckarknappen å så vips så finns fotot där.
Dante Stella har en bra genomgång om påstådda fördelar med mätsökarkameror:
http://dantestella.com/technical/rangefinder.html.
Men det finns plats för mätsökarkameror idag också, som artikelförfattaren i Photozone påpekar så kompletterar systemen varandra.
PMD
Aktiv medlem
Alla mätsökarkameror är inte kompaktkameror, men en del är det. Det tillverkades under 1960- och 1970-talen en del mätsökarkameror med fast optik som var ganska kompakta.arneri skrev:
Att kalla en mätsökarkamera för kompaktkamera tycker jag är fel. Så mycket mindre än en spegelreflexkamera är de inte.
Benganbus
Aktiv medlem
Saxdalen skrev:
Å fokuserar den hela tiden?
Om man jämför vilken kompaktkamera som helst (i konsumentklassen) så har jag upplevt att alla DSLR-kameror som jag hållt i är betydligt snabbare. Kan röra sig upp mot en eller flera sekunder från fokusering tills dess slutaren 'smattrar'.
Ex en Ixus är väl ingen mätsökare? Trodde den fokuserade via den egentliga CCD.
* "Vilken är den bästa RF i dagsläget?"
Det vill jag inte svara på!!
* "Å fokuserar den hela tiden?"
De flesta mätsökarnissar kör med vidvinklar på sina mätsökarkameror,
typ M Leica och 28 mm,
och dom fokuserar BLIXTSNABBT!
För det finns ofta Hyperfokal inbyggd!!
Snabbare än autofokus!
Och inga rörliga delar!!
Det är bara att sikta och trycka!!
Därför används ofta en mätsökarekamera med hyperfokal till typ Gatufoto, där snabbhet är ett måste!
B)