Annons

Vad är ledtal?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Tittar runt och skall köpa en blixt till kameran men jag försöker klura ut vad detta "ledtal" står för.
Okej, jag fattar att ju högre ledtal desto bättre blixt, men kan någon beskriva lite mer vad detta ledtal är för något?
//
Ante
 
Ledtalet får man om man multiplicerar bländare och avstånd. Ledtalet ändras med olika filmkänslighet. Det kan även ändras med hjälp av zoomreflektor på blixtaggregatet.

Antag att du har en blixt med ledtalet 22. Vid bländare 11 räcker blixten då 2 meter. Använder du bländare 2 istället räcker blixten 11 meter.
 
Detta hittar du på "Fråga till Expert" på fotosidan:

Ledtal är ett mått på blixtens styrka. Det används dessutom när man ställer in exponeringen manuellt. Med formeln bländare = ledtal / avstånd i meter kan man räkna ut vilken bländare som ska användas. I detta fall ska blixten ställas i läge M vilket inte alla har.

Mvh - Leif
 
Ledtalet är beräknat på ett ASA värde på 100.

Så har du bl 8 och ledtalet är 40 så kan du köra på 5 meter. Ökar du till 200 ASA och fortfarande kör på 5 meter kan du använda bl 11 . ledtalet blir då 55 vid 400 ASA så får du ledatal 80. På samma sätt kan du räkna om du går neråt i känslighet.
 
Innebär det att om jag endast ändrar ASA värde från 100 till 200 och kör bländare 8, blir avståndet 10 meter då?
 
mindwipe skrev:
Innebär det att om jag endast ändrar ASA värde från 100 till 200 och kör bländare 8, blir avståndet 10 meter då?

Nej, ljusstyrkan avtar med kvadrat av avståndet. Dvs om du dubblerar filmkänsligheten (säg från 100 till 200) ökar blixtens räckvidd med sqrt(2)=1,41. I detta fall blir avståndet 5*1,41=7m.
 
timofej skrev:
Nej, ljusstyrkan avtar med kvadrat av avståndet. Dvs om du dubblerar filmkänsligheten (säg från 100 till 200) ökar blixtens räckvidd med sqrt(2)=1,41. I detta fall blir avståndet 5*1,41=7m.

Ok, tänkte väl att det inte kunde stämma. Hur räknar man om man ökar ASA med fler steg än ett ?
 
mindwipe skrev:
Ok, tänkte väl att det inte kunde stämma. Hur räknar man om man ökar ASA med fler steg än ett ?
Helt rätt. Jag ställer mig i skamvrån...
Borde då i rättvisans namn även ekvationen för inställning av bländare ta hänsyn till detta? Det borde alltså inte funka helt bra att bara dividera ledtalet med avståndet för att hitta bländaren?
 
mindwipe skrev:
Ok, tänkte väl att det inte kunde stämma. Hur räknar man om man ökar ASA med fler steg än ett ?

Det fungerar på samma sätt. Ökar du ISO 4ggr (säg 100 till 400), ska du multiplicera med sqrt(4)=2. Det blir 5*2=10m alltså. På D70 kan man ändra ISO i halv- eller tredjedel steg. Ändring från 200 till 300 ger alltså sqrt(1,5)=1,22 faktorn. Och så vidare.
 
Linmajon skrev:
Det borde alltså inte funka helt bra att bara dividera ledtalet med avståndet för att hitta bländaren?

Jo, det fungerar alldeles utmärkt. Förhållandet mellan två närmaste steg i bländaren är just sqrt(2): 1,4; 2; 2,8; 4... osv. Du måste alltså öppna bländaren med två steg för att dubblera avståndet.
 
Jo det funkar i och med att bländartalet ger bländardiametern (branvidd(f)/bländartal=diameter) vilken har ett kvadratiskt förhållande till bländararean.

Oops Timofej han emellan
 
Om man sätter på en omni bounce, hur mycket måste man kompensera då? Jag antar att den stjäl ljus...
 
Det torde beropå hur lokalen du är i ser ut med avstånd till väggar och tak samt deras färgton. Principen med omnibounce är ju att den sprider ljuset runt så det refleteras mot väggar och tak för att få en större ljuskälla och att använda den utomhus och utan reflekterande omgivning är väl ungefär lika motiverat som att sätta på ett ND-filter framför blixten.
 
mindwipe skrev:
Om man sätter på en omni bounce, hur mycket måste man kompensera då? Jag antar att den stjäl ljus...

Som Richard mycket riktigt påpekat är det ganska omöjligt att veta. Det finns dock separata exponeringsmätare om man av någon anledning absolut inte vill använda TTL-mätning.
 
timofej skrev:
Det fungerar på samma sätt. Ökar du ISO 4ggr (säg 100 till 400), ska du multiplicera med sqrt(4)=2. Det blir 5*2=10m alltså. På D70 kan man ändra ISO i halv- eller tredjedel steg. Ändring från 200 till 300 ger alltså sqrt(1,5)=1,22 faktorn. Och så vidare.

Om man ökar ISO med 4 steg från ISO 100 blir det väl ISO 1600 ??
 
Steg (EV etc) är är 2 logaritmen av faktorn (x, ggr)
log2(4ggr)=2 steg

ISO 100 till ISO 1600 blir en ökning med en faktor 16 (16 ggr)
log2(16ggr)=4 steg

(ursäkta min "slight abuse of notation")
 
mindwipe skrev:
Om man ökar ISO med 4 steg från ISO 100 blir det väl ISO 1600 ??

Richard är förre igen. :) Men om man inte behärskar logaritmer kan man förenkla till: ett steg är en fördubbling (eller halvering) av exponeringen. Jag skrev däremot "ökar 4ggr". Det innebär två steg. 1 steg=>2ggr, 2steg=>4ggr, 3steg=>8ggr, osv. Det blir alltså 2^steg=ggr. Därav säg 1,5steg=>2,8ggr eller 1och2/3 steg=>3,17ggr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.