Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
vad är interpolera
- Trådstartare moh1
- Start datum
Det är när man skalar upp bilden, men gör det mer intelligent än att bara göra pixlarna större, utan istället försöker fylla ut mellanrummet mellan pixlarna med nya pixlar med rätt färg.
Det finns många algoritmer, t ex bikubisk som används som standard i Photoshop när man skalar om bilder.
Det finns många algoritmer, t ex bikubisk som används som standard i Photoshop när man skalar om bilder.
Gå in på Image > Image size i Photoshop.
Skriv in den nya bildstorleken. Se till att "Resample image" är ikryssad och att antingen Bicubic eller Bicubic smoother är vald som algoritm.
Klicka ok. Klart.
Varför vill du interpolera? Det är ju inte så att man magiskt uppfinner nya detaljer. Man hindrar bara pixlarna från att synas om man gör jättestora kopior.
Skriv in den nya bildstorleken. Se till att "Resample image" är ikryssad och att antingen Bicubic eller Bicubic smoother är vald som algoritm.
Klicka ok. Klart.
Varför vill du interpolera? Det är ju inte så att man magiskt uppfinner nya detaljer. Man hindrar bara pixlarna från att synas om man gör jättestora kopior.
moh1
Aktiv medlem
Var mest intresserad av vad interpolera är ,
för det skrivs en hel del om detta samt att om man skall förstora upp bild till stora utskrifter skall detta tydligen vara bra.
Vad är max utskrifter man kan eller bör göra från en 10D med JPG filer.
Gör de ytterligare mpixarna i 20D att man kan kliva upp ännu ett steg i förstoring.
för det skrivs en hel del om detta samt att om man skall förstora upp bild till stora utskrifter skall detta tydligen vara bra.
Gör de ytterligare mpixarna i 20D att man kan kliva upp ännu ett steg i förstoring.
Det går inte att ge ett rakt svar på. Det beror på så många faktorer i stil med tycke och smak, motivtyp och betraktningsavstånd.moh1 skrev:
Personligen tycker jag att min D100 gör bra ifrån sig vid 20x30 cm, men vill inte göra större om det inte är detaljfattiga motiv. Jag kommer aldrig upp i storlekar där interpolering är intressant alltså. Men många gör ju rutinmässigt bra mycket större kopior än så och accepterar ett större betraktningsavstånd.
Lasse H
Aktiv medlem
moh1 skrev:
Generellt sett kan man säga att ju fler Mp en kamera levererar ju större utskrifter kan man göra.
dovearea
Avslutat medlemskap
moh1 skrev:
Det här är den största "utskrift" jag gjort från min kamera. Bilden på varghuvudet fotade jag åt en kund med min Nikon D100, den är tre meter bred och nästan två meter hög. Betraktningsavståndet är ju dock en liten bit längre än "normalt", men det går att göra riktigt stora utskrifter från dryga 6mp.
Bilagor