Annons

Vad är insticksfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

michap

Aktiv medlem
Vad är egentligen insticksfilter?

Jag har börjat fundera på en vidvinkelzoom till min Nikon D100 och de två alternativen utgörs av Nikkor 12-24 resp. Sigma 12-24. Sigman tar bara insticksfilter av gelatin.

Ett objektiv som lämpar sig så bra för landskap vill man ju gärna utan krångel kunna sätta filter på... Tänker nu i första hand på pol-filter och graduerat grå-filter, så de skall ju gå lätt att justera också!

Tack på förhand!

/Micha
 
Senast ändrad:
Hej

Det är ett filter som sätts i objektivets bakre del, nära kameran, i en liten lucka. Det sticks in, dvs är inte runt o har ingen gänga sov. Det används då man inte kan färta filter längst fram.

Så är det på extrema vidvinklar då filter kan vinjettera och tex på mitt 300/2.8 som är 14.5CM i ytterändan.

Så du kan nog bortse från pol-filter tror jag

Roine
 
Jaha jaha, tack Roine!
Då kan jag nog bortse från Sigma också! ;-)
Men det känns surt att pröjsa 13000 för att få vidvinkel!
/Micha
 
Hej

Har aldrig använt filter på mitt 14mm sigma. Har ladrig haft det behovet på den brännvidden.

Kör med en D60. Kör sedan med ett sigma 24-70/2.8 som känns bra o till det har jag ett polfilter o et uv som skydd.

Roine
 
Hej!
Kanske har du rätt. Men det känns ändå som om grad-filter skulle vara ett lyft, speciellt med digitalt. Pol-filter har ju sina ljuspunkter också!
Vi får se vad jag tar mig råd till...
Tack för hjälpen!

/Micha
 
Kommer det inte att bli lite konstigt färgat om man använder pol-filter på så fraftig vidvinkel? Om man fotograferar horisonten så kommer man väl att få ett så stort område i bilden att ljuset i kanterna inte kan polariseras lika mycket som ljuset i mitten (eller tvärt om) och blåfärgerna kommer att bli rätt olika.

Det är bara en fundering... Jag kan vara helt ute och cykla, men jag tycker att jag ser tendenser till fenomenet redan vid 28mm.
 
Nja, det är min erfarenhet från ett 18 mm Sigma. Men pol-filter har varit bra för mig inomhis, vid industrifoto. För att få bort reflexer på plåtskåp, eller i vägf- och golvytor som varit väldig blanka. Men det är svårt att täcka in en hel bild bra med en kraftig vidvinkel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.