Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är hemligheten bakom bilder som ser ut som målningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Margita

Medlem
Hej!
Jag känner att jag sitter fast i mitt fotograferande och skulle behöva hitta på något nytt. Har förudrats många gånger av alla vackra bilder här på fotosidan som ser ut som målningar.
Om någon vill tipsa lite om den tekniken skulle jag bli jätteglad.

Tack Margita!
 
Länka till ett exempel så skall vi nog kunna hjälpa dig... :) Bara din förklaring är svårare eftersom "målning" är så olika för olika personer...
 
Jag har förstått att det är min bild som figurerar i forumet. Kul! :)

Det finns flera alternativ till att måla med kameran.

Jag har i denna bilden använt ett makro, lågt bländarvärde, och ställt skärpan liiite ur fokus...Bilden är inte manipulerad i ps, inga texturlager osv. Jag anser att sporten är att framställa bilden direkt i kameran vid sån här fotografering....Det blir mer äkta då tycker jag...Lite som en kravmärkt bild.. :))

Andra alternativ är att använda en längre slutartid och röra kameran lite under exopneringen och därmed få en suddig effekt.

Hoppas jag kunde vara till hjälp!

Mvh
Rose-Marie
 
En annan effektfull variant är att dubbelexponera (om man har en kamera som kan göra det) två bilder där den ena är i skärpa och den andra lite ur fokus. Det ger en skön lyster kring motivet.
Stativ är naturligtvis ett måste.

/jer.
 
Är inte bilden väldigt softad?

Nej, bilden är inte softad alls...Allt är framställt genom kameran. Men som jag skrev tidigare så är bilden tagen med ett 100mm Makro och då får man fram de korta skärpedjupet. Sen är skärpan lagd ur fokus lite grann.

Samma gäller för denna bilden som också ser målad ut, fast här har jag behållt skärpan på blomman.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/966731.htm?set=lp

Det handlar ganska mycket om ljuset också för att få fram effekten...

Mvh
Rose-Marie
 
Rose-Marie.B skrev:
Jag har förstått att det är min bild som figurerar i forumet. Kul! :)

Det finns flera alternativ till att måla med kameran.

Jag har i denna bilden använt ett makro, lågt bländarvärde, och ställt skärpan liiite ur fokus...Bilden är inte manipulerad i ps, inga texturlager osv. Jag anser att sporten är att framställa bilden direkt i kameran vid sån här fotografering....Det blir mer äkta då tycker jag...Lite som en kravmärkt bild.. :))

Andra alternativ är att använda en längre slutartid och röra kameran lite under exopneringen och därmed få en suddig effekt.

Hoppas jag kunde vara till hjälp!

Mvh
Rose-Marie

Hej Rose-Marie!
Tack för att du inte tar illa upp för att jag länkat till din bild, jag hade ju kunnat fråga dej direkt men vågade inte riktigt det.

Jag är mycket tacksam över dina tips här och tycker som du att det är trevligare att kunna framställa sina bilder direkt i kameran om det är möjligt. Jag får läsa mer vad du skriver, begrunda och sedan ge mig ut att testa.

Du har varit till stor hjälp.
Jättestort tack både till dej och alla ni andra som tagit er tid.
 
Re: Är inte bilden väldigt softad?

Rose-Marie.B skrev:
Nej, bilden är inte softad alls...Allt är framställt genom kameran. Men som jag skrev tidigare så är bilden tagen med ett 100mm Makro och då får man fram de korta skärpedjupet. Sen är skärpan lagd ur fokus lite grann.

Samma gäller för denna bilden som också ser målad ut, fast här har jag behållt skärpan på blomman.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/966731.htm?set=lp

Det handlar ganska mycket om ljuset också för att få fram effekten...

Mvh

Denna bild är helt underbar! Får jag bara fråga handlar det om motljus? Är denna bild tagen en mulen dag?
Rose-Marie
 
Får jag bara fråga handlar det om motljus? Är denna bild tagen en mulen dag?

Margita:

Jo jag har för mig att den bilden är tagen i motljus. Skogsmarken runtomkring var våt dvs där fanns mycket vattendroppar som reflekterade ljuset. Om jag kommer ihåg rätt så var det solsken för jag låg och njöt av vårens värmande strålar den dagen...och brydde mig inte så mycket om kameran! :)

Den första bilden du länkade till, där ligger jag i skuggan av vassen och fotograferar ut mot ljuset i med armbågarna i den lilla sjön. :)
Jag fotograferar ofta med mig och kameran i skuggan och letar ljus och bakgrunder därifrån.

Mvh
Rose-Marie
 
Re: Får jag bara fråga handlar det om motljus? Är denna bild tagen en mulen dag?

Rose-Marie.B skrev:
Margita:

Jo jag har för mig att den bilden är tagen i motljus. Skogsmarken runtomkring var våt dvs där fanns mycket vattendroppar som reflekterade ljuset. Om jag kommer ihåg rätt så var det solsken för jag låg och njöt av vårens värmande strålar den dagen...och brydde mig inte så mycket om kameran! :)

Den första bilden du länkade till, där ligger jag i skuggan av vassen och fotograferar ut mot ljuset i med armbågarna i den lilla sjön. :)
Jag fotograferar ofta med mig och kameran i skuggan och letar ljus och bakgrunder därifrån.

Mvh
Rose-Marie

Jag gör också ofta så att jag och motivet är i skugga och ljuset i bakgrunden, jag får prova att ställa skärpan manuellt och en aning ur fokus, det ska bli spännande att testa.

Tack snälla för all din hjälp, jag är jätteglad!

Mvh. Margita
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.