MattiasL
Aktiv medlem
Jag tror inte på kopplingen mellan bildformat och vilken inställning man har till fotojournalistik. Som RAW-fotograf är jag tveksam till att efterarbeta journalistiska bilder på ett sätt som tar dem från verklighet till fiction.
Över helgen har jag funderat en del över min frågeställning också. Jag har insett att fotojournalism är ett brett begrepp och att jag ställde min fråga utifrån en mer verklighetsrapporterande utgångspunkt. Därför blir det inte heller särskilt lätt att diskutera kring det eftersom själva definitionen av fotojournalism inte finns.
I featurereportage kan jag känna att jag har en helt annan tolerans mot förstärkta bilder. Däremot känns det alltid fel att se bilder från olyckor där man tagit till rejält i efterarbetet för att skapa ännu mer dramatik och känsla än vad motivet redan ger.
Tror jag förstår vad du menar. Fotografen har förstås ett ansvar att sätta tonen på en vettig nivå, precis som skribenten inte alltid kan använda pukor och trumpeter vid en vardagshändelse.