Advertisement
ANNONS
Annons

Vad är fel på mitt Nikkor 35/1,8G?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror det är frågan om en bakgrundsoskärpa som ger dubbelkonturer. Inget du kan göra så mycket åt mer än att byta till ett objektiv som ger snyggare bakgrundsoskärpa.

Micke.
 
Jag tror det är frågan om en bakgrundsoskärpa som ger dubbelkonturer. Inget du kan göra så mycket åt mer än att byta till ett objektiv som ger snyggare bakgrundsoskärpa.

Micke.

Ja OK. Kan inte påminna mig om att jag sett några anmärkningar kring detta i de recensioner jag läst. Lite trist att det dyker upp så tydligt (har som sagt minskat effekten genom redigering) i skarpa kontraster - tänkte ta med mig objektivet till Alperna i maj. Å andra sidan blir det väl bilder med större skärpedjup i de lägena.
 
Se kontrastlinjen mellan högen och himlen (den är ändå mindre synlig nu än i originalet). Varför uppstår denna effekt? Teknikens eller fotografens fel? Känns hur som helt inte acceptabelt.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2616319&target=_blank

Enligt EXIF är bilden inte tagen med 35/1,8 utan med 55 mm som har största öppning 5,6. Gissningsvis är det kitobjektivet 18-55.

Hade du möjligen ett filter på objektivet? Jag har sett den här effekten tidigare med Cokin avtonat gråfilter som saknar antireflexbehandling.
 
Är inte det där sånt man får när man pressar för långt i lightroom med fillight, recovery etc?
 
Enligt EXIF är bilden inte tagen med 35/1,8 utan med 55 mm som har största öppning 5,6. Gissningsvis är det kitobjektivet 18-55.

Hade du möjligen ett filter på objektivet? Jag har sett den här effekten tidigare med Cokin avtonat gråfilter som saknar antireflexbehandling.

Hoppsan, du har nog rätt... Jag hade bestämt för mig att jag bara körde med 35mm-objektivet och Tokina 12-24 men vid något tillfälle måste jag ha bytt till kitobjektivet. Inget filter på objektivet. Däremot tror jag att det ligger något i Hans teori om att pressa för hårt i Lightroom - jag drog på rätt friskt med återställning och fyllnadsljus. Kontentan - det var nog människan och inte tekniken som satte begränsningen. Tack för svar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.