Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är fel, objektivet zoomar inte!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrs C

Aktiv medlem
Hej alla hjälpsamma fotografer!

Jag har fått problem med antingen ett objektiv eller med min kamera Monterade Nikkor 18-105 mm på min D7000 efter att ha använt två andra fasta objektiv ett tag, och helt plötsligt så fungerar inte automatiska zoomen. Jag har läst allt som går i manualen, har objektivet inställt på A för autofokus, har letat i forumet för att se om jag kunde hitta något skrivet om problemet men har tyvärr inte kunde lösa det själv. Nu hoppas jag på er hjälp, vad kan det vara för fel? Kan ha gjort någon inställning kanske som jag glömt, kan det i så fall bli så här? Har förvarat objektivet i sin påse inomhus så jag har svårt att tro att det kan ha skadats. Är det någon som vet eller gissar vad det kan vara för fel?

Fokuserar menar du väl? Jag gissar att du kommit åt spaken nere vid objektivfästet på höger sida sett framifrån. Om den har hamnat i M-läge har det ingen betydelse om switchen på objektivet är på AF, det blir ändå bara manuell fokus.

Fokuserar menar du väl? Jag gissar att du kommit åt spaken nere vid objektivfästet på höger sida sett framifrån. Om den har hamnat i M-läge har det ingen betydelse om switchen på objektivet är på AF, det blir ändå bara manuell fokus.

Tack för ditt snabba svar! Jo, fokuserar menar jag :) Spaken är i AF-läget, så det är inte det som är felet, tyvärr. I Manuella läget hörs inget ljud alls från vad jag gissar är autofokusmotorn i objektivet, vilket
det ju inte bör göra, men i AF-läget hörs det ljud som brukar vara när man fokuserar med avtryckaren halvvägs nere, fast lite svagare kanske, däremot händer inget mer.

1. Objektivets knapp kommit ur läge (vilket jag förstod som du kollat)
2. Kamerahuset satt till M - manuell fokusering?
3. Menyinställningarna i kameran ändrade så att du inte längre fokuserar med halvtryck utan AE-L?
4. Smutsiga kontakter mellan objektiv och kamerahus?
5. Defekt objektiv eller kamera?

1. Objektivets knapp kommit ur läge (vilket jag förstod som du kollat)
2. Kamerahuset satt till M - manuell fokusering?
3. Menyinställningarna i kameran ändrade så att du inte längre fokuserar med halvtryck utan AE-L?
4. Smutsiga kontakter mellan objektiv och kamerahus?
5. Defekt objektiv eller kamera?

Hej och tack för dina förslag!

Nr 1,2. Kontrollerade.
Nr 3. Avtryckarens AE-L Off. Prövade att ändra till On men det löste inte problemet. Ska den vara inställd på On?
Nr 4. Hur fort kan de bli smutsiga? Köpte kameran i december 2012, bytte objektiv några månader senare, och sen ytterligare en gång. Har varit extremt försiktig när jag gjort det.
Nr 5. Frågan är vilket, objektivet eller kameran.

Har du eller någon annan fler förslag eller tankar så är jag glad för all hjälp!

3. Fokus på AE-L/AF-L är bara en variant på att kunna använda tumfokus, blir som AF-ON på de större modellerna. Om du fortfarande har kvar fokusering på avtryckaren spelar denna ingen roll. Så här skall kameran vara inställd om du vill ha tumfokus:

a1: Release (då kan du ta kort utan att motivet är i fokus)
a2: Release (då kan du ta kort utan att motivet är i fokus)
c1: OFF
f5: AF-ON, då får du fokus med AE-L knappen och inte med avtryckaren. Detta kan man använda för att alltid låta kameran stå i kontinuerlig fokus AF-C. Du får då alla tre fokusmetoderna samtidigt:
- Intryckt hela tiden = AF-C
- Tryck en gång för att sätta fokus, släpp sedan innan du trycker av = AF-S
- Låt bli knappen = M

4. Bör inte bli smutsiga särskilt fort, är mest om du byter objektiv ute i regn och rusk.

5. Kan du prova med ett annat objektiv? Du nämnde att du använt två fasta objektiv tidigare, funkar autofokus med dem, i så fall så är det objektivet. Funkar inte AF med något annat objektiv heller är det troligen kamerahuset.

6. Prova att byta AF metoder, AF-C, AF-S, 1-punkt, 9-punkt, 3D. ÄR det samma resultat oavsett metod?

7. Om du inte gjort så många inställningar i övrigt på kameran kan du alltid prova att göra en fabriksåterställning av kameran. Det gör du genom att hålla QUAL och EXP knapparna (även markerade med en grön punkt) intryckta tills kameran laddat om. Enligt manualen ca två sekunder eller längre.

8. Om du köpte kameran i dec 2012 så har du ju garanti kvar :) Ta med kameran och objektivet till handlaren och se om han kan hitta felet. Han/hon kan ju prova med andra objektiv och även prova ditt objektiv på ett annat kamerahus. Skulle det vara fel på någondera så kan han/hon skicka in det på garantiservice.

3. Fokus på AE-L/AF-L är bara en variant på att kunna använda tumfokus, blir som AF-ON på de större modellerna. Om du fortfarande har kvar fokusering på avtryckaren spelar denna ingen roll. Så här skall kameran vara inställd om du vill ha tumfokus:

a1: Release (då kan du ta kort utan att motivet är i fokus)
a2: Release (då kan du ta kort utan att motivet är i fokus)
c1: OFF
f5: AF-ON, då får du fokus med AE-L knappen och inte med avtryckaren. Detta kan man använda för att alltid låta kameran stå i kontinuerlig fokus AF-C. Du får då alla tre fokusmetoderna samtidigt:
- Intryckt hela tiden = AF-C
- Tryck en gång för att sätta fokus, släpp sedan innan du trycker av = AF-S
- Låt bli knappen = M

4. Bör inte bli smutsiga särskilt fort, är mest om du byter objektiv ute i regn och rusk.

5. Kan du prova med ett annat objektiv? Du nämnde att du använt två fasta objektiv tidigare, funkar autofokus med dem, i så fall så är det objektivet. Funkar inte AF med något annat objektiv heller är det troligen kamerahuset.

6. Prova att byta AF metoder, AF-C, AF-S, 1-punkt, 9-punkt, 3D. ÄR det samma resultat oavsett metod?

7. Om du inte gjort så många inställningar i övrigt på kameran kan du alltid prova att göra en fabriksåterställning av kameran. Det gör du genom att hålla QUAL och EXP knapparna (även markerade med en grön punkt) intryckta tills kameran laddat om. Enligt manualen ca två sekunder eller längre.

8. Om du köpte kameran i dec 2012 så har du ju garanti kvar :) Ta med kameran och objektivet till handlaren och se om han kan hitta felet. Han/hon kan ju prova med andra objektiv och även prova ditt objektiv på ett annat kamerahus. Skulle det vara fel på någondera så kan han/hon skicka in det på garantiservice.

Tack, det var många bra saker som jag ska prova så fort jag får möjlighet. Har testat olika fokusmetoder utan resultat. Har gjort lite egna inställningar men jag kan ju göra om dem efter fabriksåterställning, så det kan jag ju testa. Ska prova med de andra objektiven men problemet uppstod först när jag bytte till det nuvarande, så troligen är det väl det objektivet som krånglar, jag förstår bara inte hur det kunnat skadats.

Köpte kameran på ett varuhus där säljaren envisades med att det var en 5100 ända tills jag pekade direkt på kameran där det står D7000. De hade förväxlat prislapparna så han pratade bara för den dyrare kameran. Känner inte som jag kommer få mycket hjälp där,annat än att jag har rätt till nytt objektiv/kamera, men jag hoppas att det inte är nåt fel utan att det ska gå att lösa ändå, vill inte vara utan min kamera medan de skickar och ev ska laga, om det inte är tvunget.

Angående fokus på AE-L/AF-L så har jag läst att man kan använda den som AF-ON men inte fattat varför det skulle vara bättre, (jag är väl dum kanske), och varit rädd att glömma vad jag gjort för inställningar innan jag lärt mig kameran ordentligt och att det ska börja strula pga det, men nu när du förklarar så förstår jag äntligen! Tusen tack för tipsen :)

Efter att ha testat tidigare föreslagna åtgärder:
Prova ett annat objektiv på kameran. - Funkar det är det objektivet.
Funkar det inte så testa ditt objektiv på annan kamera. - Funkar det är det kameran.

Fråga vem som helst med en Nikon eller gå till en butik o förklara problemet så kan du säkert få testa.

Efter att ha testat tidigare föreslagna åtgärder:
Prova ett annat objektiv på kameran. - Funkar det är det objektivet.
Funkar det inte så testa ditt objektiv på annan kamera. - Funkar det är det kameran.

Fråga vem som helst med en Nikon eller gå till en butik o förklara problemet så kan du säkert få testa.

Tack! Det ska jag absolut göra :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar