Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är fel med mina minneskort (Compact flash och xD)

Produkter
(logga in för att koppla)

Muulinn

Medlem
Sedan ungefär 2 månader tillbaka har jag en Olympus E520 som jag trivs väldigt bra med. Vad jag på senaste tiden haft stora problem med är överföring av bilder från minneskort till datorn - det går helt enkelt inte. Jag har samma problem med samtliga minneskort jag provat (2 gb xD, 2 gb CF och 4 gb CF). Jag vet inte om problemet ligger hos korten, kameran eller datorn.

Vad som händer när jag kopplar in kameran, via kabel, i datorn är... ingenting. Datorn (OS Windows XP, SP 2) plingar till, men känner inte av någon extern enhet. Försöker jag öppna enheten som är ansluten så föreslår datorn att jag ska formattera om enheten.

Inte heller om jag via något recoveryprogram (Cardrecovery och Art Plus Digital) försöker komma åt bilderna fungerar det.

Vid några tillfällen efter att jag försökt rädda bilder har kameran indikerat kortfel/card error, men detta har försvunnit om jag plockat ut kortet och startat om kameran.

Är det någon som haft liknande problem och har en lösning, eller någon annan som vet vad som kan vara fel??

Tack på förhand,
//Malin

Har du provat att stoppa korten i en vanlig kortläsare?

Brukar du formatera korten i kameran? Om man gör det varje gång man tömmer kortet minskar risken för filfel och krångel.

Har du provat att stoppa korten i en vanlig kortläsare?

Brukar du formatera korten i kameran? Om man gör det varje gång man tömmer kortet minskar risken för filfel och krångel.

xD kortet har jag provat att köra genom datorns inbyggda läsare, och lyckades då föra över bilderna. Efter det har xD kortet krånglat, vilket får mig att tro att det är datorn som är boven i det hela (smuts i läsaren kanske, eftersom kameran inte vill känna igen kortet och förslår rengöring av kontakter på kortet).

Japp, korten formateras alltid i kameran efter överföring (även om det nu var ett tag sen, eftersom inga bilder fört över ;))

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar