Anders Östberg
Guest
Det verkar vara en hel del medlemmar som helt enkelt inte vill använda ordet manipulerad om sina bilder eftersom det ordet har en så negativ laddning i mångas ögon. Deras bilder är kanske redigerade eller något sånt istället.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det får du förstås tycka, men du ska nog vara medveten om att de allra flesta andra (både fotografer och åskådare) förutsätter att naturbilder är dokumentära, så länge de inte blir upplysta om något annat.Jag håller helt med er, jag tror man måste tänka utanför boxen och släppa tanken att en naturbild måste var något dokumentärt.
Mja, hur dokumentärt är det egentligen? Titta bara här på Fotosidan där det finns gott om kreativt redigerade solnedgångar, himlar med inklippta dramatiska moln, sniglar som sitter på blommor, grodor som sitter på svampar ... och i många, om inte dom flesta fall, står inget om hur bilden kommit till. Om man frågar så kan det komma ett svar i kommentarerna, men det står sällan "manipulerad" i bildinfon. OK, att sätta en snigel på en prästkrage är ju inte att manipulera en bild enligt FS definition, men det är inte dokumentärt naturfoto.
Bortsett från för tävlingar eller dokumentärt foto så tycker jag inte man måste redovisa hur en bild kommit till, det är upp till den som tittar om det är viktigt att veta det. Vill någon veta så svarar jag.
För mig att förstå hur ni (fotografer) tänker är lite svårt ibland.
Som ngn skrev att återskapa verkligheten som den är gm att dubbelexponera (esom kameran inte klarar det) ska ses som fejk låter jättekonstigt (i mina öron)
Samtidigt tycker man att det är helt ok att köra långa slutartider o få vatten att se ut som plexi eller ngt annat. I min värld borde det vara tvärtom. Det som ser ut som fejk är fejk, det som ser ut som äkta, är det. (som utgångspunkt)