Tonyeagle
Aktiv medlem
Med anledning av Terjediskussionen och att nu hans tidigare lite "mystiska" bilder blivit misstänkta för att vara fejk så är det på sin plats med att diskutera vad som anses kan vara "fejk" och inte höra hemma i trovärdig naturfotografi? Är det t.ex. fejk att dubbelexponera i datorn om man inte har möjlighet att göra det i kameran? Själv har jag vid en handfull tillfällen gjort två bilder med olika skärpeinställning efter varandra. På så sätt kan man ju fingera t.ex. ett stort skärpedjup om man "klipper" samma dessa tvåbilder med samma utsnitt tagna vid samma tillfällen. Är man kunnig inom fotografering ser man ju direkt att bilden är gjord av två bilder men de som inte är insatta vet ju inte om detta. Har man lurats då? Hur långt kan man gå utan att det ska anses vara "fejk"?
Likaså kan man ju (själv gjort det många gånger) göra traditionella terjebilder (dubbelexponering där den ena delbilden är tagen på lång tid och man kanske rört kameran under exponeringen eller softat frontlinsen) i datorn. Har man inte en dubbelexponeringsfunktion i kameran måste man göra det i datorn. Är det sedan mindre riktigt naturfoto om man gör rörelseexponeringen t.ex. panorering (i en dubbelexponering eller i en singelbild) i kameran eller i PS? Fejk eller inte? Många tekniktidningar som t.ex. biltidningar t.ex. har ju numera personal som sitter och frilägger/PS-justerar/effektsätter bildmaterialet som ska in i reportagen. Bilden på truten och månen samt stenkusten är milda exempel på vad jag menar.
PS Självklart är det bildmanipulation men frågan handlar om huruvida det är fejk eller icke godtagbart inom det "äkta" naturfotot. Frågan lagd som särskild tråd efter uppmaning.
Likaså kan man ju (själv gjort det många gånger) göra traditionella terjebilder (dubbelexponering där den ena delbilden är tagen på lång tid och man kanske rört kameran under exponeringen eller softat frontlinsen) i datorn. Har man inte en dubbelexponeringsfunktion i kameran måste man göra det i datorn. Är det sedan mindre riktigt naturfoto om man gör rörelseexponeringen t.ex. panorering (i en dubbelexponering eller i en singelbild) i kameran eller i PS? Fejk eller inte? Många tekniktidningar som t.ex. biltidningar t.ex. har ju numera personal som sitter och frilägger/PS-justerar/effektsätter bildmaterialet som ska in i reportagen. Bilden på truten och månen samt stenkusten är milda exempel på vad jag menar.
PS Självklart är det bildmanipulation men frågan handlar om huruvida det är fejk eller icke godtagbart inom det "äkta" naturfotot. Frågan lagd som särskild tråd efter uppmaning.