Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är eran favorit preset/redigering för tillfället?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Nu är det skarp sol och vår/sommarkänsla så nu börjar min preset "Vintage Wedding" i Lightroom att bli den dominerande bildbehandlingspreseten på människor.
Skönt med färdiga preset som man bara trycker på en knapp och nästan allt blir som man vill att det ska se ut.
Denna preset är populär val bland mina brudpar.

Vad är eran typ? Bild före och efter är välkommet så andra kan få inspiration.

Här är min före/efter.

Bilagor

• 20130512-256B8126-2.jpg
    20130512-256B8126-2.jpg
    124.4 KB · Visningar: 753
  • 20130512-256B8126.jpg
    20130512-256B8126.jpg
    126 KB · Visningar: 772
När ljuset är som det är nu blir det ofta till att dra upp skuggor och dra ner högdagrar. Särskilt när man plåtar i skogen blir kontrasterna höga. Men nån preset har jag inte gjort. Hur ser din ut? För inte finns den väl redan i LR, i alla fall har inte jag hittat den. Har du kanske laddat ner den från någon preset-sida?

. Men nån preset har jag inte gjort. Hur ser din ut? För inte finns den väl redan i LR, i alla fall har inte jag hittat den. Har du kanske laddat ner den från någon preset-sida?

Nej, den har jag gjort själv efter att ha försökt kopiera kända bröllopsfotografers vintagebilder.

/Stefan

Just nu använder jag bara hemmasnickrade "presets" i photoshop. Har provat vsco, men av någon anledning får jag inte den effekten jag vill åt, trots att många fotografer jag smygbeundrar använder sig av det.

Oftast blir det ctrl+F10 där jag lagt en kombination av kurvor (för kontraster), S/V, samt nivåer(för att plocka upp blåtoner och hämta ner gultoner). Sen ändrar jag opaciteten på S/V-lagret om jag vill ha färg.

Här är ett exempel där jag bara slängt på ovanstående snabbfix:

http://2.bp.blogspot.com/-KXr0_stua2s/UYwBjUSvgFI/AAAAAAAAHbU/vobJQvj_iIU/s1600/Anna+och+Mileasv.jpg

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/

Hittade en rätt trevlig bild idag som jag tyckte förtjänade extra behandling i Color Efex-plugin.

Denna mix av olika filter har jag gjort ett preset av (eller receipt som det heter där) som heter "Vitblekt", och det består då av:

- Film Efex: Vintage
- Contrast only
- Brilliance / Warmth
- High key

Bilagor

• _5100441.jpg
    _5100441.jpg
    97.5 KB · Visningar: 449
  • 5100441_org-400px.jpg
    5100441_org-400px.jpg
    80.9 KB · Visningar: 444
Gjorde en ny variant av min "Vitblekt" som går under det uppfinningsrika namnet "Vitblekt 2". Det innehåller ingen vinjettering och kontrasten är utbytt till "color contrast" sedan lite justerad ljushet och high key.

Bilagor

• DSC_1063.jpg
    DSC_1063.jpg
    78.7 KB · Visningar: 398
  • DSC_1063-Edit.jpg
    DSC_1063-Edit.jpg
    94.7 KB · Visningar: 379
ett exempel till med "Vitblekt 2"

/edit: vid närmare eftertanke är det här den slutliga preseten, exemplet innan var testversion där jag inte justerade high key, kanske man borde gjort vet inte

Bilagor

• DSC_0881.jpg
    DSC_0881.jpg
    85 KB · Visningar: 407
  • DSC_0881-Edit.jpg
    DSC_0881-Edit.jpg
    92.5 KB · Visningar: 390
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto