Annons

Vad är en telekonverter :$

Produkter
(logga in för att koppla)

granen87

Medlem
tjenare, jag är en intresserad hobby fotograf eller vad man kallar sig.

Har inte gått någon kurs eller liknande för fotografering utan gått min egen väg för att hitta på nya lösningar på sätt att fotografera e.t.c


Jag hittar ingen information på internet gällande tillbehör till kameror, jag har en Canon Powershot G6 och några av tillbehören som det står att man kan köpa till kameran är dessa:

Objektivtillbehör (extra)
1,75x Telekonverter TC-DC58N
0,7x Vidvinkelkonverter WC-DC58N
Närbildslins 250D (58 mm)
Objektivkonverteradapter LA-DC58D
Motljusskydd LH-DC30

Min fråga är, vad är en telekonverter, vad är en vidvinkelkonverter, vad gör den för nytta och när behöver jag som gillar att fotografera användning av dessa samt blir det någon stor skillnad på bilderna jag tar?


min kameras Brännvidd är:
7,2-28,8 mm (motsvarande: 35-140 mm på 24x36 mm)

Hur många % skarpare/klarare bilder tar jag om jag köper till en närbildslins 250D (58mm)

"Förbättrar närgränsen på kameran för närbildsfotografering
# 12 cm närgräns i teleläge"

Hoppas någon kan svara på mina frågor :)
 
Utan att ha full koll på din kamera så skulle jag tro det är så här:

Telekonvertern gör att när du zoomat som mest med din kamera som det är idag så motsvar det 140 mm med en 1,75x konverter blir det då motsvarande 245 mm (Detta används för att komma närmare motivet tex fåglar, etc)

Vidvinkel konvertern gör samma sak. fast tvärt om.. om du tat i vidvinkel läget på kameran så motsvarade det ju 35mm x 0,7 så får du motsvarande 25mm istället.. (Detta används för att få en vidare bild)

Närbildlinsen används för att kameran skall kunna fokusera när du är riktigt nära fotoobjektet, tex småkryp, blommor etc..

Tror inte någon av dessa konvertrar etc ger skarpare bilder.. däremot kommer du "närmare" etc än vad du gör utan dessa..

/BF
 
För att kunna montera konverter eller närbildslins på objektivet behövs objektivadaptern.
 
BIF-BigFoot skrev:
Utan att ha full koll på din kamera så skulle jag tro det är så här:

Telekonvertern gör att när du zoomat som mest med din kamera som det är idag så motsvar det 140 mm med en 1,75x konverter blir det då motsvarande 245 mm (Detta används för att komma närmare motivet tex fåglar, etc)

Vidvinkel konvertern gör samma sak. fast tvärt om.. om du tat i vidvinkel läget på kameran så motsvarade det ju 35mm x 0,7 så får du motsvarande 25mm istället.. (Detta används för att få en vidare bild)

Närbildlinsen används för att kameran skall kunna fokusera när du är riktigt nära fotoobjektet, tex småkryp, blommor etc..

Tror inte någon av dessa konvertrar etc ger skarpare bilder.. däremot kommer du "närmare" etc än vad du gör utan dessa..

/BF

tror du det är någon idê att man köper sig en närbildslins ifall den gör en liten nytta när jag vill ta makro bilder
 
Det är ju alltid kul att komma närmre.. särskillt vid macrofoto...

Men om det är någon ide..Beror ju mycket på vad dessa extra tillbehör kommer kosta , budget.
 
Det man generellt kan säga är att ju mer glas/linser/saker som man hänger på framför (eller bakom) den existerande optiken desto sämre blir bildkvaliten.
Men i många fall så är den mer eller mindre marginella försämringen värd det extra man vinner.
För att se hur det skulle se ut med tele/vidvinkel-konveter så kan du använda "ben-zoomen"
Om du fotar ett motiv så blir det som om du skulle vara konvertorfaktorn närmare.
dvs. om du står på 10 meter och fotar en sak och sätter på konvertern så blir det som om du skulle stå
10/1,75~= 5.7 meter ifrån.
vidvinkel blir:
10/0.7~=14.3m , dvs som om du backade till 14.3 meter.

Varför är det här så bra, man kan ju backa och gå frammåt?
Jo, visst är det så, men inte alltid, ibland blir djur skrämda om man närmar sig, ibland så är det en vägg bakom den som fotograferar som gör att man inte kan backa så man får med hela tjocka släkten.

Sedan tillkommer det en del annat,bla. att man får med mer av bakgrunden och större skärpedjup med vidvinkel, man får mer mindre av bakgrunden och kortare skärpedjup med tele. Men det kanske är överkurs just nu.
 
bEPH skrev:
Det man generellt kan säga är att ju mer glas/linser/saker som man hänger på framför (eller bakom) den existerande optiken desto sämre blir bildkvaliten.
Men i många fall så är den mer eller mindre marginella försämringen värd det extra man vinner.
För att se hur det skulle se ut med tele/vidvinkel-konveter så kan du använda "ben-zoomen"
Om du fotar ett motiv så blir det som om du skulle vara konvertorfaktorn närmare.
dvs. om du står på 10 meter och fotar en sak och sätter på konvertern så blir det som om du skulle stå
10/1,75~= 5.7 meter ifrån.
vidvinkel blir:
10/0.7~=14.3m , dvs som om du backade till 14.3 meter.

Varför är det här så bra, man kan ju backa och gå frammåt?
Jo, visst är det så, men inte alltid, ibland blir djur skrämda om man närmar sig, ibland så är det en vägg bakom den som fotograferar som gör att man inte kan backa så man får med hela tjocka släkten.

Sedan tillkommer det en del annat,bla. att man får med mer av bakgrunden och större skärpedjup med vidvinkel, man får mer mindre av bakgrunden och kortare skärpedjup med tele. Men det kanske är överkurs just nu.

tack för infon :)

Kollade på ebay.com efter min kamera och fann saker som jag inte visste fanns till kameran, olika linser som " Hi Resolution 3 Piece Multi-Coated Filter Kit (UV,PL,FLD) "

någon som vet hur man köper genom ebay.com och hur man kan vara garanterad att varorna kommer hem till sverige från exempelvis usa samt att köper man en sak för 300kr från usa så den inte får skatten i sverige och kostar 3000kr?
 
granen87 skrev:
tack för infon :)

Kollade på ebay.com efter min kamera och fann saker som jag inte visste fanns till kameran, olika linser som " Hi Resolution 3 Piece Multi-Coated Filter Kit (UV,PL,FLD) "

någon som vet hur man köper genom ebay.com och hur man kan vara garanterad att varorna kommer hem till sverige från exempelvis usa samt att köper man en sak för 300kr från usa så den inte får skatten i sverige och kostar 3000kr?

Kolla efter säljare med många positiva kommentarer. "Power sellers" är säkrast då de uppfyller hårda krav på att få positiva kommentarer.
Betala med paypal
Köper du från ett land utanför EU så tillkommer tull och moms på priset inkl frakt. Tullsatserna varierar lite mellan 0-6,7% för kameraprylar om jag inte minns helt fel och momsen är ju 25%. Frakten brukar ligga på mellan $30-60.

Så en vara som kostar $200 i USA kommer kosta:
$200+50=1783sek (pris inkl frakt i svenska kr)
1783x1,067=1903sek (tull)
1903x1,25=2378sek (moms)

Utöver detta brukar posten lägga på en speditionsavgift på omkring en hundring så i slutändan så kommer varan alltså kosta nästan 2500sek.

Vissa mindre nogräknade säljare kan gå med på att skicka som "gift" men du kan inte räkna med att undslippa avgifterna. Risken finns även att paketet försvinner och då kan det nog bli svårt att få ut full täckning på försäkringen eftersom säljaren gått med på att den är värd under 500 (eller 800sek) vilket jag har för mig är gränsen för värdet på en "gåva". Kolla på tullverkets hemsida.
 
lånar lite

dum fråga men finns det bara telekonverter till DSLR eller kan man köpa vidvinkel oxå?
 
2HOT4U skrev:
dum fråga men finns det bara telekonverter till DSLR eller kan man köpa vidvinkel oxå?
DSLR används oftast som en benämning av digitala systemkameror, dvs. ett system av komponenter, där kamerahuset är en komponent och objektivet en annan komponent.
(bara så det är utrett)

De konvertrar som vi diskuterat i den här tråden är konvertrar som man sätter framför objektivet på "kompaktkameror" för att maninte kan byta ut objektiven på dessa.

En telekonverter till en DSLR sätter man oftast mellan kamerahuset och objektivet så det har en liten annan uppbyggnad, se (tafflig) bild nedan för ett försök till förklaring
Det är en grov förenkling men kanske duger.

Kamera 1 är "normal" optik utan konverters.

Kamera 2 är med min eminenta telekonverter på, som man förhoppningsvis kan se så vinklar telekonvertern ihop strålarna.

Kamera 3 är med en vidvinkelkonverter, dvs den sprider isär strålarna, men som man kanske med god fantasi kan se så finns det ju inte utrymme för en isärvinkling, det vore oekonomiskt att skapa ett sådant utrymme och inte använda det i "okonvertrat" utförande.

dvs. en vidvinkelkonverter till en dslr (som har ett objektiv med sin egna objektivstandard) är i de flesta fall omöjlig att skapa utan att få en svart ring runt bilden(vinjettering) med den normala vidvinkelbilden i mitten.
Men det man kan komma ihåg är att objektivet är ju runt men bildsensorn är rektangulär, så man skulle teoretiskt sett kunna få ut mer av sitt objektiv, men hörnen skulle bli svarta.
 

Bilagor

  • converters_optics.gif
    converters_optics.gif
    3 KB · Visningar: 301
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.