Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är en offentlig plats ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bara för att ställa till det för er! ;-)

En biograf är ett massmedium, en lokal-salong där många människor kan se en film samtidigt. En definition för biograf är "en lokal med tillstånd att visa film för allmänheten och som permanent används enbart för detta ändamål.

Ett massmedium är alla medel, kanaler, eller personer som för ut information till ett större flertal människor.
Som regel är informationsinnehållet via ett massmedium simultant levererat eller tillhandahållet, vanligtvis massproducerat i serie. Exempelvis en tidning som kopieras och sprids. En tevekanal som når många tittare, en ensam talare eller en radiosändning som har många åhörare är andra exempel på medel, instrument, anordningar eller faciliteter för massproducerad masskommunikation. Mindre vanligt är att språk, abstrakta redskap som matematik, andra sofistikerade metoder eller artefakter, som är medium för informationsflöde, definieras som massmedier. Trots att minsta lilla bokstav eller siffra är bärare av information.


Offentligt rum är ett begrepp i samhällsplanering för utrymmen i bebyggelse inomhus eller utomhus dit allmänheten har enkelt tillträde. Dit räknas framför allt gator, torg och parker.
Det finns också halvoffentligt, halvprivat och privat utrymme.
Det ska inte blandas samman med de juridiska begreppen allmän plats och offentlig plats.


En biograf är alltså en offentlig plats som är ett massmedium och som samtidigt då kan vara ett privata utrymme!
 
Har du hittat någon lagtext som definierar "privat plats"?

Tyvärr, jag hade varit den första att citera den i så fall :)

Edit: Men jag hittar referenser till ordningslagens definition. Smäller inte så högt dock.

Ser inte fram emot att behöva skriva "icke offentlig plats".

Länsstyrelsen använder uttrycket "privat plats / område" i den artikeln du länkade till.
 
Om man upphittar något kvarglömt i en butik och lämnar in det till polisens hittegods så har man ingen rätt till hittelön, däremot om det upphittats utanför butiken där det är en offentlig plats (Hur funkar det med gallerior?)
Kanske man får ställa frågan till polisen för att vara på den säkra sidan?
 
Den del där man bara går förbi är offentlig/allmän plats, butikerna är det inte. Att det råkar vara tak spelar ingen roll.

Tänkte mer på att en galleria är lika sluten som en butik, stängt och låst nattetid?
men om den är öppen dygnet runt så är det nog en offentlig plats?
 
Den del där man bara går förbi är offentlig/allmän plats, butikerna är det inte. Att det råkar vara tak spelar ingen roll.

Prova att fota i Stockholms "Gallerian" och se vad vakterna säger.

Det är enligt dem inte offentlig plats och jag håller med även om jag bryter mot deras fotoförbud lite då och då.
 
Prova att fota i Stockholms "Gallerian" och se vad vakterna säger.

Det är enligt dem inte offentlig plats och jag håller med även om jag bryter mot deras fotoförbud lite då och då.

Nu e inte alla "Gallerior" privata, Stockholms stad äger några ställen,
så det är även där fritt att bryta mot ett låtsas fotoförbud litet då och då! ;)
 
Prova att fota i Stockholms "Gallerian" och se vad vakterna säger.

Det är enligt dem inte offentlig plats och jag håller med även om jag bryter mot deras fotoförbud lite då och då.

Hela Gallerian ägs väl av ett affärsdrivande företag som i sin tur hyr ut yta till de näringsidkare som driver sin verksamhet där? Det torde vara upp till det företaget att bestämma huruvida fotografering är tillåtet eller inte (även om det företaget skulle råka ägas av kommunen). Jag har fotograferat där någon gång men ingen har bråkat (jag har väl helt enkelt inte blivit påkommen) - skulle jag blivit påkommen och tillsagd har jag inte så mycket mer val än att sluta fotografera eller bli avhyst ...

_2011-06-29.jpg

Bilden här ovanför är det alltså inte så mycket någon kan göra något åt - vare sig de som är med i bilden, eller de som äger Gallerian (bilden finns i större variant här) :)
 
Det torde vara upp till det företaget att bestämma huruvida fotografering är tillåtet eller inte (även om det företaget skulle råka ägas av kommunen).

Nej, det kan företaget inte bestämma. Och det spelar ingen roll om det är kommunen eller ett privat företag som äger gallerian. Det regleras i ordningslagen. En ganska vanlig tolkning av lagen ser ut så här:

"Om utrymmet mellan butikerna brukas av många människor som besöker butikerna i anslutning till utrymmet är det i allmänhet en offentlig plats. Detsamma gäller särskilt om utrymmet mellan butikerna brukar användas som genomgångspassager eller samlingsplatser. Ett litet utrymme med bara en ingång och som ansluter till enbart ett fåtal butiker är däremot inte en offentlig plats."

http://lawline.se/answers/10904
 
Det verkar du ha helt rätt i - då kan man ju undra om det verkligen är tillåtet för en del ägare av dylika köpcentrum att sätta upp skyltar med fotograferingsförbut (läste om något nytt köpcentrum i Skåne där en del FS-medlemmar trotsat det förbudet).

Här är för övrigt en antik tråd i ämnet, och inte heller i den verkar man kommit till en slutsats som är solklar: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=21653
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.