Annons

Vad är din drivande fotokraft?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vad är din drivande fotokraft

  • vackra bilder

    Röster: 132 57.1%
  • teknisk fulländning

    Röster: 7 3.0%
  • konst

    Röster: 32 13.9%
  • säljbara bilder

    Röster: 10 4.3%
  • dokumentation

    Röster: 14 6.1%
  • samhällspåverkan

    Röster: 8 3.5%
  • annat, se nedan

    Röster: 28 12.1%

  • Totala väljare
    231
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Min drivande fotokraft är i stort sett alla alternativen.
"Vackra bilder" är ju alltid vackra men man blir lite mätt på dom eftersom man ser dom dagligen.
"Konst" är för mig en spännande bild där man kan titta på bilden många gånger & ändå hitta nya små detaljer som man inte lägger märke till i första anblick.
"Säljbara bilder" det är alltid roligt när någon (tidning/privat person mm.) är intresserad av att köpa någon bild.
"Dokumentation" av tex. gammla hus, fabriker mm. är mycket intressant, speciellt när områdena har förändrats.
 
Jag vet fortfarande inte vad min drivande fotokraft är, förmodligen sökande. Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag vill med mitt fotograferande utan fladdrar hit & dit i mitt sökande efter dom riktigt bra bilderna som berör mig.

I början av sommaren åkte jag omkring & tog bilder som jag tänkt försöka få in på nån bildbyrå framöver, upptäckte då att mina bilder blev tråkigare. Tänkte för mycket på vad som kunde sälja istället för att gå efter känslan. Har tagit en paus nu men bestämt mig för att släppa bildbyråtankarna & bara gå på känsla...

Terje har lyckats bibehålla känslan & enbart fotografera efter sitt eget huvud, Ändå så lever han på sin fotografi. Det är stort.
 
Får väl säga teknisk fulländning....för även vackra bilder kan vara tekniskt fulländade..så även de andra kategorierna. Strävan efter den perfekta bilden..

Vilken som är den perfekta bilden ???

- Vet ej, men jag låter er veta när jag tagit den... :)
 
Att se ögonen glänsa på den som tittar på mina bilder.
Se den modell jag fotograferat bli glad för hon trodde inte hon kunde bli bra på bild.
Se andra önska att jag skall fråga dem om en fotografering.
Se killarna i rummet komma till insikt om just nu, i detta ögonblick, är det jag som är kung.
Att för ett ögonblick känna mig som en världsvan, cool, och lagom nonchalant modefotograf som nästa vecka skall fotografera Yeena i en gatukorsning på Manhattan med tre assistenter.

Att bli som Bruno Ehrs är alternativet om detta inte faller in.

Det är denna vansinniga dröm som driver mig att bli bättre.

Jag har just druckit min första Latte. (Dricker inte kaffe.)
 
Egentligen alla dessa alternativ

Min drivkraft beror på sammanhanget. Är jag på familjefest så blir det "dokumentation". Är jag bara ute och strosar med kameran så blir det kanske mera konst. Jag har massor av arkivbilder som jag säljer bla. till uppslagsverk. Flera av mina bilder har använts i miljökampen.
Men oavsett tillfälle så försöker jag ändå att komponera bilden och så tekniskt bra det nu är möjligt. Jag har tidigare haft en avancerad fotoutrustning men nu övergått till en digitalkamera. Jag tycker det är en utmaning att med enkla medel göra bra bilder. Samtidigt som jag använder modern teknik.
 
Kort och gott: jag vill berätta "något"...
Inspiration hittar jag i allt runt omkring mig; konst, musik, litteratur, naturen, ljuset, känslorna, drömmar mm...

fotohälsningar
Terje
 
Ulf har så rätt, så rätt. oavsätt tekning eller estetik om det inte finns någon motagre faller de platt. med tillägget att jag ibland tar rätt mycket bilder för att använda som förlagor till andra bilder(illustrationer, konst) som i säg ska kommunicera
 
Personlig tillfredsställelse. Om sedan någon annan tycker om bilderna eller om jag kan berätta något med dem så är det en trevlig bonus.
 
Jag skulle vilja kunna göra bilder som berör människor, bilder som slår an en sträng i det inre, väcker en känsla, ett minne, en tanke. Helst skulle det vara positiv beröring, eftersom vi utsätts för så mycket som berör oss illa, och behöver positiv beröring för att inte gå under.
Jag vill också kunna hitta magin i vardagen och försöka förmedla den i bilder.
 
mipert skrev:
Att se ögonen glänsa på den som tittar på mina bilder.
Se den modell jag fotograferat bli glad för hon trodde inte hon kunde bli bra på bild.
Se andra önska att jag skall fråga dem om en fotografering.
Se killarna i rummet komma till insikt om just nu, i detta ögonblick, är det jag som är kung.
Att för ett ögonblick känna mig som en världsvan, cool, och lagom nonchalant modefotograf som nästa vecka skall fotografera Yeena i en gatukorsning på Manhattan med tre assistenter.

Att bli som Bruno Ehrs är alternativet om detta inte faller in.

Det är denna vansinniga dröm som driver mig att bli bättre.

Jag har just druckit min första Latte. (Dricker inte kaffe.)

Bortsett från det där med Bruna Ehrs och Latte så kan jag inte säga det bättre själv.

Men samtidigt är det massor av saker jag skulle vilja påverka mha min fotografi. Man vill väl rädda världen :). Allvarligt talat så vill man väl bidra till att folk får det bättre och fotografi är mitt sätt att försöka göra det. Det är dock ett ensamt jobb som finner föga uppskattning bland betraktare i största allmänhet. Där går glamour och ytlighet före. Eller så är det bara jag som är för j-la kass på att fotografera än så länge.

Mvh
Maverick
 
Kommunikation med åskådaren är en viktig drivkraft enligt många av svaren.

Får jag ställa en kort motfråga? Skulle ni lägga ifrån er kameran om ni inte hade en publik? Ni behöver inte göra några långa utläggningar, ett ''ja'' eller ett ''nej'' duger bra.
 
Ingen publik, jag antar att du menar ingen som ser mina bilder?
Ja.

För publik när jag fotograferar avskyr jag.
 
Nej, det skulle jag inte

Fotograferandet är ju också en hjälp för minnet att "komma ihåg" vad jag varit med om.
 
Är inte helt hundra på detta citat, men jag tror att Christer Strömholm lär ha sagt följande:

"Utan betraktare finns inte bilden"

Även fotografen måste ju räknas till betraktare när han ser sina bilder. Om valet var att fotografera utan att framkalla bilderna så skulle jag lägga kameran på hyllan.

Har inget behov av att sitta och bekräfta mig själv. Det saknar värde.

Mvh
Maverick
 
Det är bilden som ska göra fotografen intressant, inte fotografen som ska göra bilderna intressanta.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.