ANNONS
Annons

Vad är detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
Jag tog en del bilder igår med min mans D20 och blixt. Ett fåtal av bilderna hade ljusfenomen som här på bilden. Vad är det egentligen? Jag fotade i RAW och detta är en liten bit av bilden något till höger.

Bilagor

• 1685-konstig-karin-060610.jpg
    1685-konstig-karin-060610.jpg
    7.8 KB · Visningar: 282
Eva R skrev:
Jag tog en del bilder igår med min mans D20 och blixt. Ett fåtal av bilderna hade ljusfenomen som här på bilden. Vad är det egentligen? Jag fotade i RAW och detta är en liten bit av bilden något till höger.
Ser ut som blixt kombinerat med lång slutartid. Det gör att andra ljuskällor kan "lysa genom" eftersom du hunnit röra kameran under exponeringen innan blixten fyrat av.
Inget fel, alltså.

OK, så skulle det kunna vara. Tack för förklaringen! Får jag komma med en följdfråga? Jag hade kameran inställd på 1/30 och Tv, precis som jag skulle gjort om jag hade använt min egen D70, men kameran visade ibland att den tänkte använda 1/4 eller andra tider, vilket den också gjorde då och då. Det skulle inte min D70 ha gjort. Har Canon någon obegriplig funktion som gör att den ändrar inställningar lite när den tycker det verkar befogat? Och, varför reagerade den inte på att det fanns en blixt monterad?

Eva R skrev:
Jag hade kameran inställd på 1/30 och Tv, precis som jag skulle gjort om jag hade använt min egen D70, men kameran visade ibland att den tänkte använda 1/4 eller andra tider, vilket den också gjorde då och då. Det skulle inte min D70 ha gjort.
Jag kan nada om Canon, men är inte TV den automatiken där kameran väljer tid och du bländare?

Eva R skrev:
Har Canon någon obegriplig funktion som gör att den ändrar inställningar lite när den tycker det verkar befogat?

Hej,
20D har en funktion för att justera exponeringen om den tycker att den kan bättre, man kan slå av den med Custom Functions, C.Fn-16.

Nej, vid Tv väljer jag tid och kameran bländare. Vid Av väler jag bländare och kameran tid. Av använder jag i vanliga fall men just vid blixtfotgrafering brukar jag använda Tv.

Tack Tomas, det var just det jag misstänkte. Jag ska genast ändra den inställningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar