Annons

Vad är detta och vad gör det i mina bröllopsbilder!?

Produkter
(logga in för att koppla)

tomtenisse

Avslutat medlemskap
Plåtade ett bröllop hela dagen idag, och såg detta fenomen på en del bilder... INTE kul... Vad är det, vad har hänt, varför!?

Det syns inte i kameradisplayen heller, kan det vara något konstigt i överföringen?

Bilagor

• THEFUCK.jpg
    THEFUCK.jpg
    15.2 KB · Visningar: 1,248
Hej!

Använder du minneskortsläsare kan det vara den som är problemet.
Samma sak hände mig några gånger i vintras. Varför vet jag inte. Min läsare hade fungerat felfritt i över ett år men efter att jag bytte har det aldrig hänt igen.

Mvh
Thomas

Skulle gissa på skrivproblem från kameran, läsproblem från dator/kortläsare eller korrupt minneskort. Bild-koden har nog helt enkelt rört ihop sig beyond recognition.

Det där beror som sagt på att bildfilen är skadad. Att bilden ser OK ut när du tittar på kamera displayen beror på att kameran visar en inbäddad tumnagel som finns i bilden.
Jag har sett samma sak på mina bilder och det har då varit av två olika orsaker:
1. Gammalt minneskort (som nu är ett minne blott)
2. Jag kör seriebildstagning med en längsam SDHC -> CF II adapter och då verkar den inte "buffer full"-signalen fungera som det ska utan när bufferten är full så får jag skrivfel i bilden.

Men skrivfel kan ju ske även när man ska läsa av kortet i datorn även om jag inte drabbats av just det.

Testa formatera minneskortet, om det inte funkar. Testa med ett annat minneskort. Om det inte funkar testa återställa kameran till fabriksinställningar. Skulle det inte heller funka då har jag ingen aning om vad som kan hjälpa :(

Okej, jag har nyss skaffat nytt minneskort OCH kortläsare... Så felet ligger väl hos någon av dom, dock blev det exakt likadant när jag la in bilderna i burken igen, så antagligen är det själva bildfilerna som det är fel på... Ska prova nu med USB-sladd.

EDIT: Okej, det funkade inte med USB-sladden nu heller... Vad nu, reklamera minneskortet?

EDIT: Okej, det funkade inte med USB-sladden nu heller... Vad nu, reklamera minneskortet?

Absolut, råkade själv ut för något liknande för ett par år sedan. Kortet byttes utan prut av tillverkaren. (För övrigt det enda kortfel jag har råkat ut för under åtta års digitalfotograferande.)

Köp ny minneskortläsare har du ett snabbt kort och en gammal läsare då får du detta problem. Jag upplevde samma sak och det berodde på detta.

Köp ny minneskortläsare har du ett snabbt kort och en gammal läsare då får du detta problem. Jag upplevde samma sak och det berodde på detta.

Läsaren köpte jag för en vecka sedan tillsammans med kortet, dessutom är det bara ett Sandisk Ultra kort och inte Extreme, så det är nog inte snabbare än läsaren. Läsaren är en Sandisk ImageMate, så de borde ju samarbeta ganska bra. Blir att skicka tillbaks kortet.

Om det är viktiga bilder så kan det hända att det går att extrahera JPEG-filen ur råfilen. Vet inte exakt hur man går till väga, men Google hjälper dig säkert.

Google: Extract JPEG raw file

Mitt agg mot Transcend kommer från den gången då mitt 16 GB-kort la av på min bröllopsdag, och tog alla de bästa bilderna från förberedelserna och vigseln med sig in i döden.

Vet att det inte är mycket i form av statistik, men det är ändå 100% av alla Transcendkort jag har ägt som har lagt av =)

Nä...dålig signifikans på det ;)

Du vet väl den 'pragmatiska statistikens' grundteser:
"En gång är ingen gång, två gånger är en trend, tre gånger är ett faktum"

;) :D

Sent from my LT15i using Tapatalk

Nä...dålig signifikans på det ;)

Du vet väl den 'pragmatiska statistikens' grundteser:
"En gång är ingen gång, två gånger är en trend, tre gånger är ett faktum"

;) :D

Sent from my LT15i using Tapatalk

hahaha =)

(Några extra tecken för att göra textredigeraren glad)

Har haft ett Transcendkort och det slutade fungera ganska fort. Det slutade fungera i min D700 (den kunde inte skriva till kortet) men funkade konstigt nog ändå i D300:an. Slutade så klart genast använda det. Som tur var förstördes inga viktiga bilder.

ANNONS