ANNONS
Annons

Vad är detta? Galax eller stjärna eller annat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Såg precis en lite annorlunda sak på stjärnhimlen som jag fotade i Kanada. Någon som vet om det bara är en vanlig stjärna eller om det är en galax eller liknande? Bilden är tagen på kvällen i västra Kanada i september om det har någon betydelse. Använde fisheye-objektiv så det aktuella objektet är i själva verket relativt nära horisonten. Har alltså vänt kameran nästan rakt upp mot himlen. Det ser liksom inte riktigt ut som de andra stjärnorna...
På den andra bilden är den precis i mitten om någon undrar.

Bilagor

• _DSC2950.jpg
    _DSC2950.jpg
    68.3 KB · Visningar: 1,354
  • _DSC2950inzoomat.jpg
    _DSC2950inzoomat.jpg
    425.1 KB · Visningar: 302
Du kanske får samma aha-upplevelse som mig när jag råkade fånga Andromeda och kometen Panstarrs med 14mm när jag fotade norrsken. Andromedagalaxen är ungefär dubbelt så stor som fullmånen på natthimlen. Fascinerande vad man kan fånga med sin vanliga kamera.

Fel?

Du kanske får samma aha-upplevelse som mig när jag råkade fånga Andromeda och kometen Panstarrs med 14mm när jag fotade norrsken. Andromedagalaxen är ungefär dubbelt så stor som fullmånen på natthimlen. Fascinerande vad man kan fånga med sin vanliga kamera.

Nu blev det väl lite fel, eller? Annars får du förtydliga vad du menar.

Vad häftigt! Funderade på Andromeda, men vågade inte riktigt hoppas;) Tack alla! Det roliga var att jag igår sa att jag någon gång skulle vilja prova att fota Andromeda, men att det skulle jag säkert inte lyckas med - och så har jag fått med den av misstag!

flossy666: Det stämmer att det är ett fisheye. Trodde för övrigt aldrig att det skulle gå att få med Vintergatan så mycket med bara 30 sek slutartid, men ibland blir man glatt överraskad. Är väl avsaknaden av ljusföroreningar som gör det antar jag.

Det går jättebra att fota Vintergatan trots ljusföroreningar till viss mån. Har du Facebook så är vi ett litet internationell grupp som kallas Astroscape som fotar natthimmeln i kombinationen med landskap.
Gå med vetja och få lite tips och tricks samt bilder vi delar med oss.

Då måste jag ut och prova igen när det blir stjärnklart! Tyvärr är jag en sån där tråkig typ som inte har gått med i Facebook ännu. Men när jag någon gång hinner ifatt och tar klivet in i 2000-talet så ska jag komma ihåg den gruppen för det låter jättetrevligt:)

Nu blev det väl lite fel, eller? Annars får du förtydliga vad du menar.

Det ljusare kärnan av galaxen brukar man säga är cirka 1 grad, månens diameter är 0,5 grad. Det är det mest avlägsna objekt man kan se visuellt. Som någon redan påpekat är hela galaxens utbredning ca 3 grader.

Ok

Ok, då är jag med. Trodde det syftades på den lite mer än "stjärnstora" klumpen som fångades på bilden ovan. Man kan mao med rätt teknik få betydligt större del av galaxen att framträda tydligt på bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar