ANNONS
Annons

Vad är detta !? (fel på negativ?)

Produkter
(logga in för att koppla)

henpe

Aktiv medlem
Jag har framkallat mina första filmer själv. På en av filmerna syns gulaktiga fläckar längs perforeringen (se bifogad bild). Vad är detta? Är det "normalt" i och med att skadorna just är längs med perforeringen? Kan jag åtgärda detta eller åtminstone undvika defekten vid framtida framkallningar?

PS: det är min tumme som syns i nedre vänstra hörnet och inte en fläck.

Bilagor

• filmneg_3.jpg
    filmneg_3.jpg
    55.9 KB · Visningar: 485
Vätskorna har inte kommit åt riktigt, oftast beror detta på att man har haft för lite vätskor. Kan även bero på spiralen.

henpe skrev:
Jag har framkallat mina första filmer själv. På en av filmerna syns gulaktiga fläckar längs perforeringen (se bifogad bild). Vad är detta? Är det "normalt" i och med att skadorna just är längs med perforeringen? Kan jag åtgärda detta eller åtminstone undvika defekten vid framtida framkallningar?
PS: det är min tumme som syns i nedre vänstra hörnet och inte en fläck.

Du skriver att på filmen syns "gulaktiga fläckar längs perforeringen".Har du provat att lägga filmen i en framkallningsskål med färsk fix ,lägg ned filmen kort ( max 30 sek),ta upp den och skölj i tempererat vatten.Ändrar sig filmen då så är det fel på det fix du använder.

Ok, tack för era svar.

Enligt vad jag läst mig till (dock svårt att hitta information om mörkrumsarbete nuförtiden) så ger dåligt fix en gulaktig slöja, inte fläckar (men vad vet en nybörjare som jag).
Fixet var alldeles nyinköpt och dessutom nytillblandat, så jag tror nog att det var ok. Baserat på era svar så är min gissning att spriralen hindrat fixet att komma åt precis vid perforeringen. Jag ska hålla negativen under uppsikt och se om det dyker upp fler fläckar på nya ställen.

Än en ggr, tack för svaren. Jag kommer säkert att återkomma till forumet med fler frågor framöver....

Jag gissar som Alf.
Du har använt lite vätska.

OBS inte FÖR lite, för att perforeringen har lite fläckar spelar ingen roll så länge du inte skall använda perforeringen vid kopieringen. Men det är lite vanskligt att ligga på gränsen.

Enligt dostillverkaren (Jobo 2000 heter visst dosan) så skall man behöva 450ml till en 135-rulle, så jag blandade till 500ml. Hur många cm vätska bör man ha över spiralens kant?

Patterson skriver 290 ml.
Häller man i 300 så funkar det ypperligt.

Så vid dina 500 och en rek. på 450 så skall det inte vara några som hellst problem.

Möjligtvis kan spiralen hålla filmen så hårt att inte vätskan kom åt precis där?

Jag får liknande "fel" på mina neg. Kör med en paterson-tank, system 4.

Misstänker att det beror på att vätskan ej kommer åt ordentligt i spiralen. Dock har det inte varit något problem efter som jag aldrig kopierat med kanten. Vidare så har jag inte märkt av någon förstöring av negativen över tid.

Jag oroar mig inte för detta.

Hälsningar

Jacob

får liknande fel ibland !
och då när en film har varit styv att få på spiralen!
alltså filmen ligger hårt an mot kanterna
så att vätskan har svårt att komma åt.
man kan knacka spiralen lätt efter man fått på filmen
då släpper trycket något,

Så är det! Sen brukar jag hälla i vanligt vatten som får verka i 1 minut innan framkallningen hälls i.

Janne

Plastspiraler har oftast ganska stor anliggningsyta mot filmkanten, så det är troligen spiralkanten som har hindrat vätska att komma åt. När jag framkallade film brukade jag använda en metalldosa med en metallspiral.

Metallspiralen är gjord av ganska tunn metalltråd som ger bättre genomströmningsmöjlighet för vätskan än en plastspiral.

Nackdelen med en metallspiral är att den kan vara svårare att ladda. Man lindar på filmen från mitten av spiralen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar