Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är detta för objektiv??

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
Jag har fått ett gammalt objektiv av min granne.
det är inte i något kalas-skick men det fungerar!

Han trodde att det var ett vidvinkel, men jag har nu prövat lite och jag tycker INTE att det är något vidvinkel.
(iofs har jag inte alls någon kunskap om vidvinkelobjektiv...)

jag har fotat lite med det, tar rätt lång tid att få skärpan bra, krävs ett par bilder per motiv...

Sen när jag sätter på det vill kameran att jag ska välja brännvidd... jag chansade bara på en 50mm och det kan jag räkna ut att det var fel....

bländare 2.8-22.men resten förstår jag inte!


vad jag vill komma till är, vad har jag riktigt för nytta av denna glugg?
 

Bilagor

  • objektiv.jpg
    objektiv.jpg
    12.1 KB · Visningar: 887
Tycker det verkar vara ett 28mm eller 35mm vidvinkel. Normalobjektiven, 50mm, hade oftast en ljussyrka på mellan 1,7-2,0 men det här är ju 2,8, en vanlig ljusstyrka för vidvinklarna.
 
Det är troligen vidvinkel på 24x36 kameror, men på APS-C digitalkameror (som Pentax digitala systemkameror) så är det ett standardobjektiv. Dvs, brännvidden 35 är vidvinkel på 24x36 kameror, som analoga kameror som använder film. På APS-C kameror är brännvidden 35 en standardbrännvidd som motsvarar ögats uppfattning av världen, ungefär. Även brännvidden 28 är vidvinkel på 24x36 och nästan ett standardobjektiv på APS-C. Du måste ner till brännvidd 24 och lägre för att få vidvinkel på APS-C.
Jag tror det är en 35:a för objektivet ser ju rätt litet och kompakt ut. Kan iofs eventuellt vara en 28:a också, men knappast vidare än så för det är objektivet för litet för.
 
Det finns en enkel kalkylator längst ner på denna sidan där du enkelt räknar ut vad brännvidden på detta objektiv kommer att motsvara när du använder det på din digitala kamera (APS-C).
Välj Pentax K10D/K100D under Select Camera Body, sen skriver du brännvidden (28mm el. 35mm) i rutan ovanför och slår sedan Enter.
Där har du motsvarande brännvidd på din digitala Pentax!

http://www.noendpress.com/pvachier/cameras/index.php
 
Det finns en enkel kalkylator längst ner på denna sidan där du enkelt räknar ut vad brännvidden på detta objektiv kommer att motsvara när du använder det på din digitala kamera (APS-C).
Varför behövs det en kalkylator för att räkna ut att 35mm är 35mm oavsett vilken kamera det monteras på?
 
Tanken var att kalkylatorn kunde fungera som ett konkret verktyg för att visa skillnaden när man använder ett analogt objektiv på en digital kamera.
 
Med analogt syftade jag på objektiv tillverkade innan de digitala slr-kamerorna kom.

Jag försökte bara vara hjälpsam, om trådskaparen inte finner mina ord till någon nytta är det bara att strunta i det jag skrivit och gå vidare. Jag tycker att det kan vara användbart, därför gav jag ett tips.
Där sätter jag min punkt.
 
Är inte alla objektiv analoga? Dessutom; objektivet bryr sig inte om kameran är analog eller digital, om filmen är småbild eller halvformat, om sensorn är APS-C eller FF, eller ...

Din syn på objektiv lite väl antropomorf - objektivet är ett dött ting som saknar förmåga att förhålla sig emotionellt till kameran.
Sen är det ju alldeles bortsett från objektivets eventuella känslor så att objektiv med samma brännvidd kan ha helt olika funktioner och begränsningar, till exempel att teckna ut ett visst bildformat, överföra data om bländare etc till kameran.

Sen består ljus av fotoner - är då inte alla objektiv digitala? ;-)
 
Tanken var att kalkylatorn kunde fungera som ett konkret verktyg för att visa skillnaden när man använder ett analogt objektiv på en digital kamera.

Nja, om du med "analogt objektiv" menar objektiv för 24x36 så är de ju fortfarande samma bildutsnitt på en *digital* 24x36 kamera som på en analog 24x36 kamera. Så skillnaden handlar inte om huruvida man kör film eller digitalt, skillnaden är den storlek som kameran exponerar.

Digitala systemkameror finns för flera olika storlekar och de vanligaste är 24x36, APS-C och 4/3.

Ett 50mm objektiv är ett standardobjektiv på 24x36 (motsvarar ögats upplevelse av verkligheten), ett kort porträttobjektiv på APS-C och ett mellan-tele på 4/3.
Fortfarande samma brännvidd 50mm, men tre olika upplevelser på tre olika digitala format.

Det format som Pentax använder är APS-C.
Detta är ett format som är något mindre än det klassiska 24x36 formatet och det innebär rent praktiskt att brännviddernas syn på verkligheten blir något mer åt telehållet - med en faktor av 1,5. Dvs - ett 50mm objektiv på 24x36 (analogt eller digitalt) motsvarar på APS-C en syn på verkligheten som om man körde ett 75mm objektiv på 24x36. Det är fortfarande ett 50mm på APS-C, men istället för ett standardobjektiv som efterliknar ögats upplevelse av världen så blir det kort porträttobjektiv.
 
Det format som Pentax använder är APS-C.
Detta är ett format som är något mindre än det klassiska 24x36 formatet och det innebär rent praktiskt att brännviddernas syn på verkligheten blir något mer åt telehållet - med en faktor av 1,5. Dvs - ett 50mm objektiv på 24x36 (analogt eller digitalt) motsvarar på APS-C en syn på verkligheten som om man körde ett 75mm objektiv på 24x36. Det är fortfarande ett 50mm på APS-C, men istället för ett standardobjektiv som efterliknar ögats upplevelse av världen så blir det kort porträttobjektiv.

Det var detta jag menade! Skillnaden på vad man ser i sökaren. Förstår att min post var oinformativ och generaliserande vad gäller begreppen, nu när jag läser om.
Jag tänkte helt kort på situationen med ett "gammalt/analogt/24x36" objektiv på ett APS-C-hus.
 
Härligt med formler som löser problem!!

Det finns en enkel kalkylator längst ner på denna sidan där du enkelt räknar ut vad brännvidden på detta objektiv kommer att motsvara när du använder det på din digitala kamera (APS-C).
Välj Pentax K10D/K100D under Select Camera Body, sen skriver du brännvidden (28mm el. 35mm) i rutan ovanför och slår sedan Enter.
Där har du motsvarande brännvidd på din digitala Pentax!

http://www.noendpress.com/pvachier/cameras/index.php

Tack!
Nu har jag koll på förhållandet analoga/digitala systemen.
Bara att gå ut i verkligheten med digitala systemkameran.
 
Lägg en linjal tvärs över frontlinsen och kolla hur stor bländaröppningen ser ut att vara vid f/2,8. Brännvidden är detta mått gånger 2,8.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.