Annons

Vad är detta för kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aleks_

Aktiv medlem
Hej!
Rotade runt lite hemma hos föräldrarna igår och stötte på en sådan här.

299691_237983236256782_145016672220106_635556_1756242956_n.jpg

Nu är min fråga först och främst, va är detta för kamera? enligt mina egna efterforskningar verkar det vara en Stölma, men längre än så kommer jag inte...

Sedan till nästa fråga, vad för film används och hur fasen får man in filmen? den har ingen filmhållare av något slag, utan det går att öppna kameran bakifrån och då exponeras mattskivan direkt.

En snabb google sökning på namnet gav mig denna länk http://www.samlarkameror.com/balgkameror.htm

Stölma

Klappkamera; bälgkamera för glasplåtar. Bildformat 9x12 cm. Importerad kamera från Tyskland, som såldes i Sverige med namnet Stölma (Stölten & Simmonsen, Malmö) Tillverkad 1920-talet i Tyskland. Rodenstock - Extra - Rapid - Aplanat 1:7,2 f = 13,5 cm. Vario-slutare 1/25, 1/50, 1/100, B och T.

En snabb google sökning på namnet gav mig denna länk http://www.samlarkameror.com/balgkameror.htm

Stölma

Klappkamera; bälgkamera för glasplåtar. Bildformat 9x12 cm. Importerad kamera från Tyskland, som såldes i Sverige med namnet Stölma (Stölten & Simmonsen, Malmö) Tillverkad 1920-talet i Tyskland. Rodenstock - Extra - Rapid - Aplanat 1:7,2 f = 13,5 cm. Vario-slutare 1/25, 1/50, 1/100, B och T.

Du hittade samma ställe som jag hittade, vilket mycket riktigt påvisar att det är en stölma, dock inte vilken modell tyvärr =/

Och filmen stoppar man in där mattskivan sitter. Det fanns kassetter för glasplåtar, och där kunde man sätta in ett bleck med vikta kanter som håller en bladfilm. Kassetten har en plåt framtill som kan dras bort för att man ska kunna exponera filmen.

Den här typen av kamera kräver oftast att man drar bort mattskivan för att sätta i kassetten, medan modernare kameror har fjäderbelastad mattskiva och man stoppar in kassetten mellan kamera och mattskiva. Mattskivan sitter antagligen i ett spår och kan dras ur uppåt, och det är där man stoppar ner kassetten, som har samma fals som hållaren till mattskivan.

Film finns. Bladfilm 9x12, men om du inte har några kassetter till kameran är de måttligt lätta att få tag på. Man behöver också bladfilmsinlägget till kassetten, eftersom de är gjorda för glasplåtar.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar