Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är detta för fågel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mors!

Det är antingen en South Polar Skua (Catharacta maccormicki) eller Brown Skua (Catharacta antarctica).

Båda arterna finns i Antarktis och är ganska snarlika varandra, men utifrån det som kan ses på din bild så lutar det åt Brown Skua.

På norra halvklotet häckar släktingen Great Skua, Storlabb, vilken kan ses på höstarna vid västkusten i samband med hårda västvindar.

Läcker bild, för övrigt!!

Oscar

labb

Fågeln är en labb av något slag. Skulle tro att det är en "Antarctic skua". Har själv inte kikat på södra halvklotets labbar.

tillägg

jag har bara "Seabirds" från 1983 och där finns det inget som heter Brown Skua. Kanske är det samma som antarktisk labb. Enligt de utbredningskartorna är det bara sydpols- och antarktisk labb som går så långt söderut. De övriga kan bara ses ner till kap Horn. men som sagt, boken är inte ny.

En sorts labb. Det finns bl a fjällabb, tror jag. Slå upp i en fågelbok på labbar så hittar du den säkert.

Re: tillägg

Tonyeagle skrev:
jag har bara "Seabirds" från 1983 och där finns det inget som heter Brown Skua. Kanske är det samma som antarktisk labb.
Enligt min bok, "Antarctica - A guide to the wildlife" (Tony Soper, 2000), används både "Brown Skua" och "Antarctic Skua" för samma art.

Dock tycks en av dem som har kommenterat bilden på http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=344988 (Jonas) vara ganska säker på att det är den andra möjliga labben, nämligen sydpolslabb i mörk fas.

Som jämförelse bifogar jag en bild av vad jag tror är den andra arten, antarktisk labb (några andra bud?), från Eldslandet.

Bilagor

• 065_img_2601.jpg
    065_img_2601.jpg
    16.6 KB · Visningar: 452
inte helt enkelt

Det bverkar inte helt enkelt att skilja sydpolslabb och brun labb (antarktisk) i mörk fas från varandra. Båda har mörk hjässa och ljusare nacke. Det finns garanterat folk som klarar det. Om du vill kan jag vidarebefodra bilden till en jag vet som nästan säkert kan artbestämma fågeln?

Ja, det vore väl värt att höra med någon som kan skilja på dem och kanske få tips på vad man ska titta efter. "Min" labb är dock troligen inte en sydpolslabb eftersom den höll till på Eldslandet (på en ö i Beagle-kanalen) och så vitt jag vet är det ytterst sällsynt med sydpolslabbar så "långt norrut".

Re: inte helt enkelt

Tonyeagle skrev:
Det bverkar inte helt enkelt att skilja sydpolslabb och brun labb (antarktisk) i mörk fas från varandra. Båda har mörk hjässa och ljusare nacke. Det finns garanterat folk som klarar det. Om du vill kan jag vidarebefodra bilden till en jag vet som nästan säkert kan artbestämma fågeln?

Gör så!

/Jocce

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar