Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är detta för bildfel?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt min första kompaktkamera, en begagnad Canon Ixus 70. Trädgården fick agera modell för de första provbilderna. Resultatet är lite sådär, måste jag tycka. Jag visste ju inte vad jag skulle kunna vänta mig, men inte det här, se nedan.

Vad är detta för slags bildfel? Finns det möjligheter att korrigera automatiskt i datorn (linuxbaserad)?

Bilden är 100%. ISO 100, 7.1 mm (ca 40mm i FF), 1/500, f/3.2.

Bilagor

• stol_crop.jpg
    stol_crop.jpg
    91.9 KB · Visningar: 836
Det är inget bildfel utan denna bildkvaliten får du vänta dig av en kompaktkamera. Man ska inte jämföra kompaktkamera med systemkamera, de kommer aldrig bli lika bra. Oskärpan beror på att objektivet inte är lika påkostat i din kompaktkamera som proffsobjektiven för systemkameror.

Man får vad man betalar för, tyvärr.

prova med GIMP! Det är en kraftfull bildediterare.

det finns ett plugin som heter dechroma som kanske är nåt.

dechroma is a simple but effective chroma noise reduction. Chroma noise appears usually in high ISO photographs. The method used in this script allows to reduce noise but does not affect details. It decomposes the picture in the LAB channels, blurs the chroma noise on the red and blue channels, and recomposes the picture. The default settings of the blur radius should be appropriate for general uses, but can be change.

Senast ändrad:
En gnutta sfärisk aberration kan det också vara. Om du väljer ett något lägre bländarvärde, låt säga f/4,5 eller så, så kommer det antagligen bli mindre luddigt. Men samtidigt kommer diffraktion att begränsa upplösningen ytterligare. Emellertid kommer det nog att se "renare" ut, även om detaljskärpan inte ökar.

Har inte Strmgrn PS?
Det har ju till och med jag...

Vad använder du då?

Är det den där nya kameran som du talade om?

Hur ser felet ut under mindre inzoomade omständigheter för övrigt?

/Strmbrg,

Till Gimp finns ett script som heter Darla purple fringe, vilket fixar kromatisk abberration. Det finns bättre, men det tar bort en del.

Jag kör gimp och någon plugin man måste peta på manuellt för att bli av med CA, finns säkert automatiserade alternativ men jag har inte letat. Testa googla på <chromatic abberration linux script> eller något åt det hållet. Lite uppskärpning kanske inte skulle skada heller.

... men det bästa är nog att bara låta bli att titta på bilden i 100% ;)

En gnutta sfärisk aberration kan det också vara. Om du väljer ett något lägre bländarvärde, låt säga f/4,5 eller så, så kommer det antagligen bli mindre luddigt. Men samtidigt kommer diffraktion att begränsa upplösningen ytterligare. Emellertid kommer det nog att se "renare" ut, även om detaljskärpan inte ökar.

Vad jag vet kan man inte styra bländare/tid på en IXUS 70, annat än genom öka ISO = kameran ställer kortare tid, och evt mindre bländare, men då får man mer brus istället...

Har inte Strmgrn PS?
Det har ju till och med jag...

Vad använder du då?

Är det den där nya kameran som du talade om?

Hur ser felet ut under mindre inzoomade omständigheter för övrigt?

/Strmbrg,

Nix, denne Strm* har inte PS, sirru! Han kör linux hemma, och använder The Gimp.

Japp, detta var den nya kameran jag talade om. Det blev inga tegelväggar häromdagen, som jag pladdrade om, min Storasyster Kom På Besök, och då blev plötsligt prioriteringarna annorlunda. Men det kommer till helgen!

Jag håller er uppdaterade, om ni nu är intresserade...

Tack för tips om hur att attackera problemet, speciellt tack till jelu1661 för det mest uppenbara av alla, ge f-n i att kolla i full upplösning! "Skåda inte given häst i munnen" kommer också osökt in på plats två.

Per.

Jag kör gimp och någon plugin man måste peta på manuellt för att bli av med CA, finns säkert automatiserade alternativ men jag har inte letat. Testa googla på <chromatic abberration linux script> eller något åt det hållet.

Det lilla ordet "script" gjorde sökningen mycket mer träffsäker än de kombinationer jag provat. Jag fick träff på Purple Fringe, här: http://www.farcrydesign.com/GIMP/, som verkar göra jobbet.

Återkommer, som sagt.

Per.

PS. Ur beskrivningen: "This script will not be the answer to every purple fringe situation, but it can provide a quick fix in many cases and save an otherwise beautiful photograph." Host, host. DS

övriga inställningar

Hej,

Har du kollat inställningarna för jpeg och upplösning eller liknande? Även om en kompaktkamera inte kommer i närheten av lösa objektiv och systemkamera så tycker jag bilden ser lite konstig ut. Kolla för säkerhets skull att du kör på bästa kvalitet och högsta upplösning i menyn någonstans. Jag har en gammal pentax som är 5-6 år gammal som tar bättre bilder än det där... Det lila är CA som de andra påpekat och det kan bli mindre om du bländar ner, men det vet jag inte om man kan göra på en ixus, kanske om du kör manuellt typ M-läge, om det finns.

Mvh
Björn

Hej !
Gimp funkar alldeles utmärkt, prova för övrigt att ladda hem "Gutenprint" och gör en utskrift med "Best" . resultatet är kanonbra, priset är att utskriftstiden blir motsvarande längre, nackdelen är än så länge att ev printerprofil måste påföras bilden innan utskrift, den hanterar ej dessa.

Däremot är det nog bättre att ta hem
"Raw therapee" till att misnska chroma o dyl
denna innehåller för övrigt en riktigt bra Raw-konverterare (dcraw) , se lite längre ner på sidan
www.dpreview.com/reviews/OlympusEP1/page16.asp
den används i en mängd olika program, inte säkert dprew har använt RawTherapee
www.rawtherapee.com/

www.gimp.org
www.sourceforge.net/projects/gimp-w...TK+ 2.16.0/gimp-2.6.6-i686-setup.exe/download

//Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar