Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är detta för örn?

Produkter
(logga in för att koppla)

vattumannen75

Aktiv medlem
Var ute efter vägen med bilen idag när denna fågel svepte förbi över talltopparna. Tyvär så var de inte de bästa juset och den höll sig på säkert avstånd. Lyckades fånga den men bilden vart ju allt annat än bra.... Är de någon som kan lista ut vad de är för något?
 

Bilagor

  • untitled3.jpg
    untitled3.jpg
    3.4 KB · Visningar: 948
Kan det vara en sådan här och isåfall är det en havsörn:
 

Bilagor

  • crw_4166s.jpg
    crw_4166s.jpg
    13.8 KB · Visningar: 1,313
Hej

Havsörn är det, som en flygande matta med sina breda vingar.

Kul att du fick se och fick bild på denna häftiga örn.


Jag har lite olika örnar här som jämförelse, 5 sidor!

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/eagles

Som man kan se ger kungsörnen ett annat intryck.

Bästa hälsningar

Omar Brännström
 
Senast ändrad:
precis som tidigare inlägg sagt så är det en havsörn, ungfågel.
De stora jämnbreda vingarna och den korta, kilformade stjärten är bra kännetecken.
Jag är tyvärr inte säker på alla delar av havsörnars ruggningsmönster etc men man kan med lite träning uttala sig med viss säkerhet om åldern eftersom stjärten blir ljusare och ljusare med åren, för att vara helt vit from 7 års ålder (vuxen). Tycker att den här ser ut att vara kanske 5 år - stjärten verkar vara övervägande vit,med svart längst ut, tror att det är benen som täcker en del och gör att den ser mörkare ut.

Nu blev jag sugen på lite örnskådning, dags att åka till örnåteln!
 
Den hade även vit teckning under vingarna som man ser rätt så tydligt. Ett mäktingt djur är de iallfall. Ska nog ta mig en sväng förbi de området och se om man kan få en glimt av den igen...:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.