Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är det värt?

Produkter
(logga in för att koppla)

lyfalix

Aktiv medlem
Vet inte om det finns någon sådan tråd (hittade ingen i alla fall). Men en tråd att söka efter liknande kameror för "mellan tummen och peken" priser.

Jag funderar nämligen på att köpa en storformats kamera (har inte mätt kasetterna, så jag är inte helt 100 på formatet) skulle gissa på 20-30tal. Brukad och gammal, sliten på vissa delar, saknar mattskiva.

Vad skulle vara ett rimligt pris för den? Mellan "tummen och peken", är det någon hundring, eller är det 1000+?

Det är mycket svårt att säga när man inte känner till vilket objektiv och slutare den har, och mer exakt hur slitaget ser ut (om bädden är rak, om bälgen är hel osv...)

Man kan köpa en hyfsad Voigtländer med Skopar eller Zeiss-Ikon med Tessar (6,5x9 eller 9x12) för under femhundringen på tyska eBay. Ibland följer plåtkassetter med.

Ok, jag fick ett bra pris (tyckte jag i alla fall), så jag köpte den. Ska lägga upp lite bilder imorgon så får vi komma fram till för vem det var ett kap. Jag gav 300sek för den, och fick med en väska 6plåt-kasetter, tror det är 5 för blad film, dom är väldigt tunna och en för glas, för den är väldigt tjock. Men bilder kommer i morgon.

Ok.

Kassetterna är nog fem för glasplåtar och en för filmpack, gissar jag. Blir intressant att se bilderna på ditt köp. :)

Det kan vara en Contessa-Nettel Fiduca eller Alino. Svårt att säga exakt utan att kolla i en katalog. Är modellnamnet märkt på kameran? Den är tillverkad före 1926, då sammanslagningen för att bilda Zeiss-Ikon skedde. (Ikon = ICA + Contessa).

Objektivet är en fyrlinsig dialyt, och de brukar vara riktigt bra, men det är viktigt att man använder motljusskydd, eftersom linserna har åtta ytor mot luft (interna reflexer) och saknar antireflexbehandling.

005vAU-14338284.jpg

Filmpack har inte tillverkats på några decennier. Man laddade filmpackkassetten med en kassett med tolv tunna bladfilmer, som hade pappersflärpar. När man tagit en bild drog man ut flärpen för den, och den exponerade filmen hamnade längst bak i kassetten, och en ny blev redo att exponeras. De var snabbare än plåtar att använda för t.ex. reportrar. Filmbladen var tunna och sladdriga har jag hört. (Har ett halvexponerat filmpack någonstans, som jag inte undersökt närmare).

Filmpack:
http://www.pacificrimcamera.com/images/113667.jpg

Dina andra kassetter är för glasplåtar. Är de tomma, eller innehåller de gamla plåtar eller adaptrar för bladfilm? Visa gärna hur de ser ut inuti.

Det går att få tag i adaptrar för bladfilm, gjorda av tunn plåt med vikta falsar, som man skjuter in bladfilmen i. Annars kan man lägga in glasplåtar, eller metallplåtar i rätt storlek, i kassetterna, för att kompensera för tjockleken, och ladda bladfilmen på dem.

Hallå!

Det är 9x12.

Som du ser så har kassetten fyra fjädrar som har syftet att trycka glasplåten i rätt läge, d.v.s. mot de nedre hörnen i kassetten och den övre fjädrande hållaren.

Som du ser upptill på insidan av kassetten, strax under den ljustätande sammeten, så finns där en fjädrande "hållare" med halvmåneformat utskärning för tummen. Man lägger in plåten, drar upp nämnda hållare, trycker in plåten och låter "hållaren" greppa över den. Sedan sätter man tillbaka den tunna skivan, och kassetten är laddad och klar.

För att använda bladfilm (som är det enda alternativet idag) så finns det bladfilmsadaptrar av tunn plåt, som man först laddar med bladfilmen och sedan lägger i kassetten precis som en glasplåt.

Jag rekommenderar att du köper adaptrarna här: http://www.oldcameras.at Gå till "Plattenkameras" och gå ned på sidan så hittar du "Planfilmeinlagen 90x120mm. Peter Jonas firma ligger i Österrike, så du kan betala med IBAN genom din internetbank. Jag har handlat av honom tidigare, och det var smidigt. Adaptrarna är annars svåra att hitta. Man ser dem en ellet två gånger per år på tyska eBay.

Övre bilden är en laddad kassett (obrukbar film givetvis eftersom den utsatts för ljus (duh...)), och den undre bilden är en bladfilmsadapter.

Bilagor

• plat1.jpg
    plat1.jpg
    26.5 KB · Visningar: 663
  • plat2.jpg
    plat2.jpg
    20.6 KB · Visningar: 656
Innan man börjar använda kameran och kassetterna så bör man försiktigt dammsuga/tryckluftsblåsa insidan av bälgen.

De ljustätande sammetsremsorna måste kollas. Ofta vill det gamla klistret släppa. Torkat klister brukar bli till damm. Sitter sammeten löst så kan man försiktigt ta loss dem, och klistra tillbaka dem med kontaktlim. De bör noga dammsugas eller tryckluftsblåsas.

Jag brukar inte dra ut skyddsskivan helt när jag skall ta bilder, utan bara dra ut den så att filmen är fri och redo för exponering. Vissa kassetter har en prickad linje som visar när filmen är fri, medan andra inte har det. Då kan man göra en linje själv med en svart tuschpenna.

Här finns ett par manualer som kan vara intressanta. Speciellt den för "Avus" och "Voigtlander Plate". Funktionerna är i stort sett desamma. Den sistnämnda har även ett kapitel för samma slutare som din kamera har:

http://www.butkus.org/chinon/voigtlander_pdf/voigtlander_pdf_manuals.htm

Bilagor

• plat3.jpg
    plat3.jpg
    31 KB · Visningar: 877
  • plat4.jpg
    plat4.jpg
    24.4 KB · Visningar: 643
vad skulle det finnas för möjligheter att fixa en rullfilms bak till den? (skulle ju vara sjukt mycket enklare att framkalla)

Några ord om slutaren:

M = Moment. Ha alltid den lilla ratten inställd på "M" när du ändrar slutartiderna och skall exponera. Då är slutarens tidsverk inkopplat.

D = Dauer. För kontinuerlig exponering. Slutaren är öppen så länge avtryckaren är nedtryckt. Slutaren skall inte spännas.

Z = Zeit. För att hålla slutaren öppen länge, t.ex. vid fokusering på mattskivan eller för extra långa exponeringar. Ett tryck öppnar slutaren, och nästa tryck stänger den. Slutaren skall inte spännas.

vad skulle det finnas för möjligheter att fixa en rullfilms bak till den? (skulle ju vara sjukt mycket enklare att framkalla)

Det går, om du hittar ett rullfilmsbakstycke för 9x12 som har samma fals som plåtkassetterna. Den österrikiska firman jag gav länk till ovan har en rullfilmskassett på lager, men för 85 Euro, och det är inte säkert att den passar. Mät hur tjocka falsen är på dina kassetter, d.v.s. kanterna som glider in i spåren i kameran.

Du får leta. Men prova gärna med bladfilm först.

http://www.wephota.de har ortokromatisk bladfilm ("Planfilm" på tyska), (ORTHO 25) i 9x12 för bra pris, som man kan framkalla i skål med rött ljus tänt. För vanlig pankromatisk film måste man ju ha kolsvart eller framkalla i bladfilmstank.

kollade på photax, och dom hade också bra pris på blad film tyckte jag (fomapan 100, 50 blad för knappt 300kr). Har även lite annat som jag skulle behöva köpa därifrån så man får väll se.

Sedan var det det där med mattskiva/opalglas. Finns det någon erkänd källa för sådant?

kollade på photax, och dom hade också bra pris på blad film tyckte jag (fomapan 100, 50 blad för knappt 300kr). Har även lite annat som jag skulle behöva köpa därifrån så man får väll se.

Ja, det är ett mycket bra pris. Många verkar gilla Fomapan 100, men jag har inte testat den än.

Sedan var det det där med mattskiva/opalglas. Finns det någon erkänd källa för sådant?

Har kameran bakstycket för mattskivan kvar? Om du inte har det, så kan man fästa en mattskiva inuti filmpackkassetten. Jag har mattskivor för 9x12 från kameror av samma ålder, och skulle kunna skicka en. Köpa nya är ingen idé, eftersom det blir dyrt.

Åh, en enkel mattskiva kan man lätt göra själv!

Skär bara till locket till ett CD-fodral till rätt storlek, och tejpa remsor med matt Scotch Magic-tejp på ena sidan. Då har du en finkornig mattskiva, som det lätt går att ställa in skärpan på. Har du inte bakstycket till kameran så kan du limma den i filmpackkassetten, med den matta sidan inåt.

Jag använder en sådan i en av mina kameror. Fungerar fint. :)

Bilagor

• filmpackGG.jpg
    filmpackGG.jpg
    20.4 KB · Visningar: 572
Jag har orginal bakstycket som det ska vara en mattskiva i, men jag har inget glas i det. Men det där ska jag testa ganska omg.

Men vad skulle du vilja ha för en av de mattskivor som du har då?

Kolla vad det verkar vara för mått på mattskivan du behöver, så att den på bredden går in i den smala springan man skall skjuta in den i, samt täcker ramen i bakstycket.

Jag har två 9x12-mattskivor med måtten 8,6 x 11,2mm och 8,95 x 11,8mm.

Priset är 1 kr, plus 24 kr för porto = 25 kr. (Det är glas, så jag får packa ordentligt!)

Det viktigaste är ju att de gör någon nytta. :) Verkar någon av dem passa, så skicka ett mail via Fotosidan så tar vi resten där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar